Sådan tjener Facebook milliarder på dig

16x9
Sidste år omsatte Facebook for knap 56 milliarder kroner, og langt størstedelen kommer fra reklamer og annoncer. Foto: GERARD JULIEN / Scanpix Denmark

Næsten hver fjerde menneske på jorden er på Facebook, og det laver selskabet rigtig gode penge på.

Hvor meget tjener du på en enkelt dag?

Nok ikke noget i nærheden af Facebooks grundlægger. Mark Zuckerberg har nemlig i løbet af det seneste år tjent omkring 268 millioner kroner - hver eneste dag.

Det betyder ifølge en ny Forbes-opgørelse, at han alt i alt er blevet 98 milliarder kroner rigere siden sidste år.

Og det er alle facebookbrugerne, der er skyld i, at facebookstifteren i dag er blandt verdens allerrigeste med en formue på knap 450 milliarder kroner.

Facebook tjener nemlig alle sine penge på de mere end to milliarder brugere, der er tilknyttet det sociale medie.

Sidste år omsatte Facebook for knap 56 milliarder kroner, og langt størstedelen kommer fra reklamer og annoncer. Kun en forsvindende lille del kommer fra andre betalinger og gebyrer.

Læs her, hvordan Facebook tjener størstedelen af sine penge:

Sådan tjener Facebook penge på dig

Gemmer oplysninger

Foto: DADO RUVIC / Scanpix Denmark
Facebook sidder på en guldgrube af informationer om dig. Både dem, du selv har oplyst om, men også dem, du ubevidst giver væk med kliks og søgninger.
Det sociale medie logger og gemmer nemlig det hele.
Facebook kan se, om du er single, hvor du bor, og hvor du arbejder. Men ved at indsamle cookies ser den også, hvilke Nike-sko, det var, du søgte på i går aftes. 
De oplysninger er Facebooks primære levebrød. Den sælger de nemlig videre til virksomheder.

Tilbyder målrettede annoncer

Foto: Kasper Palsnov / Scanpix Denmark
Den meget unikke information betyder, at virksomheder har mulighed for at vælge, hvem de vil sende annoncer og reklamer til.
Virksomhederne kan sortere i forhold til alder, køn og interesser og dermed ramme lige præcis den målgruppe, de ønsker.
En computerspilsforretning kan for eksempel med få klik vælge, at et nyt computerspil kun skal annonceres til danske singlemænd mellem 20 og 35 år, der på Facebook "synes godt om" bestemte computerspil.

Virksomhederne sælger mere

Foto: Nikolai Linares / Scanpix Denmark
Tanken bag den målrettede annoncering er, at det øger virksomhedernes mulighed for salg.
Det giver derfor også sig selv, hvorfor så mange virksomheder er interesserede i at annoncere på Facebook og dermed er villige til at spytte en masse penge i Facebooks kasse.

Lukrerer på dalende avissalg og adblockers

Foto: Ida Guldbæk Arentsen / Scanpix Denmark
Facebook drager i høj grad også fordel af det dalende avissalg og en stigende udbredelse af adblockers, der - som navnet hentyder - blokerer for enhver form for reklamebannere på computer og mobile enheder.
Det betyder nemlig, at annoncørerne i endnu højere grad søger mod de sociale medier, hvor annoncerne oftere er skjult som egentlige opslag og derfor ikke bliver opsnappet af sådan noget som adblockers.