Normal og internettet presser Matas i knæ

Værdien af Matas er halveret de sidste to og et halvt år. Det er især lavpriskæden Normal og stigende konkurrence fra internettet, der presser kæden.

Matas' store konkurrent

- Matas fortalte i 2016, at kæden Normal har "sat ild til markedet" for de traditionelle dagligdagsprodukter til personlig pleje.

- Normal sælger parallelimporterede produkter indkøbt i andre lande. Dermed kan Normal holde lave priser.

- Normal har øget sin omsætning fra 8,8 millioner kroner i 2013 til 665 millioner kroner i 2016.

- Normal åbnede 51 nye butikker i 2016 og havde ved årets udgang 76 butikker. Kæden har løbende åbnet butikker i 2017 også og har nu over 80.

Kilder: Normal, Danmarks Statistik, Dansk Erhverv og Ritzau Finans.

Landets største butikskæde, når det kommer til personlig pleje, Matas, nåede i dag et historisk lavpunkt på børsen.

Virksomheden meldte i morges ud, at det slet ikke går så godt for forretningen, som ledelsen havde forventet, og det blev hurtigt straffet på aktiemarkedet.

I løbet af et øjeblik tabte kæden mere end 350 millioner kroner i markedsværdi, da børsen åbnede for handel klokken ni - et fald på omkring 13 procent.

En voldsom nedsabling af virksomheden, der dermed har fået halveret sin markedsværdi de seneste to og et halvt år. Det er et tab på mere end tre milliarder kroner, og aktien har ikke været på et lavere niveau, siden virksomheden blev børsnoteret i 2013.

Og der er grund til at se alvoren i øjnene, mener Dorte Wimmer, der følger detailbranchen hos Danish Retail Institute.

- Man skal faktisk starte på et blankt stykke papir og sige, "hvad er det, vi vil stå for, og hvilken rolle er det, vi vil spille i forbrugernes liv".

Også Frans Høyer, der følger aktien for Jyske Bank, mener, at det er en alvorlig situation for Matas.

- Der er tale om nogle afvigelser, som selvfølgelig giver anledning til at sætte spørgsmålstegn ved ikke bare kvartalet eller året, men også hvor vi er henne på den længere bane, siger han til Ritzau.

Lavpriskæde og internettet presser

De forduftede aktiemilliarder skyldes blandt andet konkurrenten Normals indtog på markedet. Kæden har i dén grad presset Matas i kampen om kunderne. For Normal er især dygtige til én ting: At trykke priserne i bund.

- I de seneste par år er der sket et kæmpe skred på det her marked. Normal er kommet ind og har taget en betydelig del af markedet og har derved presset Matas på prisen, forklarer Dorte Wimmer og uddyber:

- Samtidig ser vi også, at forbrugerne godt kan lide at handle på nettet, og det går også ind og tager den del af markedet, som Matas skulle have.

Internethandlen vokser

- Dansk Erhverv estimerer, at der blev handlet for 110 milliarder kroner på nettet i 2016, og at 34 milliarder af dem blev lagt i udlandet.

- Det var en fordobling fra 2011.

- Fire ud af fem danskere har handlet på nettet inden for de seneste seks måneder.

- Produkter i kategorien "personlig pleje, lægemidler eller kosttilskud" er de tredjemest solgte via nettet ifølge Dansk Erhverv.

Kilder: Normal, Danmarks Statistik, Dansk Erhverv og Ritzau Finans.

Ny direktør på vej

Matas har været presset i årevis, og det tog bestyrelsen konsekvensen af i august, da man fyrede direktøren Terje List efter 17 år i spidsen for virksomheden.

Efter 17 år som administrerende direktør i Matas blev Terje List fyret i august. Han fik 10 millioner kroner med sig.
Efter 17 år som administrerende direktør i Matas blev Terje List fyret i august. Han fik 10 millioner kroner med sig. Foto: Liselotte Sabroe / Scanpix Denmark

- Det er os, der har taget initiativet. Det overrasker nok ikke nogen, at en bestyrelse tænker fremad, når en direktør har siddet i 17 år. Her har vi vurderet, at det er sundt med friske øjne, og at der er behov for mere kog under kedlerne, lød det dengang fra bestyrelsesformand Lars Frederiksen.

Det bliver den tidligere Coop-koncerndirektør Gregers Wedell-Wedellsborg, der overtager styringen hos Matas, når han tiltræder som ny øverste direktør den 1. november.

Gregers Wedell-Wedellsborg er fra 1. november ny direktør i Matas. Han kommer fra en stilling som koncerndirektør hos dagligvarekæden Coop, hvor han har været i fem år.
Gregers Wedell-Wedellsborg er fra 1. november ny direktør i Matas. Han kommer fra en stilling som koncerndirektør hos dagligvarekæden Coop, hvor han har været i fem år. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen / Scanpix Denmark

Der er håb endnu

Den nye direktør står over for en stor udfordring, men der er endnu håb, understreger Dorte Wimmer. Matas har nemlig et par gode kort på hånden, som kæden kan udnytte.

- De har et stærkt butiksnet med gode beliggenheder til deres butikker, og det skal de formå at kombinere med en stærk onlinetilværelse. Fordi forbrugerne er ikke enten online eller offline. Det er både og, siger hun og uddyber:

- Og så har de en af Danmarks største kundeklubber. Så de ved præcis, hvad jeg som kunde køber, hvornår jeg køber det, og hvor jeg køber det henne. Og det skal de udnytte til at sende personlig kommunikation kun til mig. Men det er nemmere sagt end gjort.

TV 2 Business har forsøgt at få en kommentar fra Matas, men det har virksomheden afvist.