Nordkoreanere har sandsynligvis bygget på Mærsk-skibe

16x9
Det er Mærsks forretningsben, Supply Service, der har fået leveret skibe, fra det polske værft Crist, hvor Nordkoreanere har arbejdet under tvang. Foto: STR / Scanpix Denmark

Mærsk slår fast, at virksomheden handlede med det samme, da man blev klar over at en underleverandør brugte nordkoreanske tvangsarbejdere.

Meget tyder på, at nordkoreanske tvangsarbejdere har været involveret i byggearbejdet af skibe til en af hjørnestenene i dansk erhvervsliv, A.P. Møller-Mærsk.

Det skriver erhvervsmediet Shippingwatch.

Det er forretningsbenet Mærsk Supply Service, som er indblandet i sagen om en polsk virksomhed, der har benyttet nordkoreanske tvangsarbejdere i arbejdet med at lave skibsdele. 

Mærsk bestilte for godt tre år siden i alt seks skibe hos et værft, der benyttede den polske virksomhed. Derfor er det også sandsynligt, at nordkoreanerne har bygget dele til netop de skibe, som Mærsk har bestilt.

- Da Maersk Supply Service i juni 2016 blev informeret om problemerne med ansættelsesforholdene hos underleverandøren, som byggede vores Starfish-skibe, handlede vi med det samme, fortæller Mærsk til TV 2.

Det er seks skibe ved navn Starfish, der sandsynligvis har været på nordkoreanske hænder i arbejdet med at bygge dem.

Dansk krigsskib blev også bygget af nordkoreanere

Historien kommer i halen på DR og Informations afsløringer af, at nordkoreanere på det polske værft har været med til at bygge på et dansk krigsskib.

- Danmark bør ikke sende skattekroner til tvangsarbejdere og atomvåben i Nordkorea, sagde Enhedslistens Nikolaj Villumsen dengang om sagen.

Ifølge Information så det polske værfts metoder dagens lys, efter der gik ild i en 51-årig nordkoreansk arbejder på værftet. Manden var i gang med svejsearbejde, da hans tøj pludselig blev antændt.

Hans kolleger prøvede at slukke ilden med skumslukker og vand, men tøjet blev ved med at genantænde. Manden døde dagen efter på et polsk hospital med forbrændinger på 95 procent af kroppen.

Spørgsmålet er nu, om man i branchen har været god nok til at advare hinanden mod det brodne kar i Polen, mener redaktør på Shippingwatch, Thomas Kristiansen.

- Det interessante, er nu at finde ud af, om den viden Mærsk får om denne her underleverandør kommer videre til andre danske værfter, siger Thomas Kristiansen, der er redaktør, på Shippingwatch.