Du får 65 kilo hvert år - og der er ingen udsigt til det stopper

16x9
Danskerne får fortsat masser af tilbudsaviser leveret. Foto: Nils Meilvang / scanpix

Selv om Coop har sagt, at tilbudsaviser snart vil være fortid, vælter de ind ad døren flere år endnu.

Op mod 65 kilo trykte reklamer vælter ind gennem danskernes brevsprækker hvert eneste år. Tilbudspresset fortsætter med at stige, selv om dagligvarebutikker har spået reklameavisen en snarlig død.

I august 2016 sagde Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, til Politiken, at udfasningen af reklametryksager ville ske inden for måneder eller år.

Alligevel har koncernen valgt at lave en ny aftale om distribution af reklamemateriale indtil år 2020.

Det skyldes ifølge informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen, at deres dagligvarekæder ikke har råd til at stoppe endnu.

- Den trykte tilbudsavis har en så stor effekt, at det kan betale sig at bruge mange millioner kroner på at trykke og distribuere den. Hvis vi ikke gjorde det, ville vi få færre kunder i butikkerne og meget mindre omsætning, siger han.

Endnu tykkere tilbudsaviser

Ikke nok med at den trykte tilbudsoversigt overlever flere år endnu, så slog dagligvarekæderne rekord i tykkelse af tilbudsaviserne i 2016. Det viser en undersøgelse fra tilbudsdata.dk ifølge Dansk Handelsblad.

Bilka, der hører under Dansk Supermarked, udsendte i 2016 tilbudsaviser, der samlet fyldte over 6.000 sider.

Siden første kvartal i 2016 er antallet af sider i tilbudsaviserne øget, skriver Dansk Handelsblad.

Jens Juul Nielsen ønsker ikke at oplyse, hvor mange husstande der får Coops reklamemateriale.

Han håber på, at deres trykte papiraviser dør ud efter 2019 til fordel for onlineudgaver.

- Hvornår den sidste tilbudsavis kommer ud, kan jeg ikke sige, men jeg forventer, at der går meget få år. Jeg satser bestemt ikke på, at vi forlænger aftalen om tryk og distribution efter 2019, men det er op til kunderne.

Tilbud på papir eller online

Coop lancerede i 2016 en tilbuds-app, der giver danskerne mulighed for at læse tilbud online. Ifølge informationsdirektøren går det rigtig godt for appen.

Alligevel holder dagligvarekoncernen fast i de trykte tilbud.

Hos Dansk Supermarked Group ser det anderledes ud. Ifølge deres kommunikationskonsulent Kasper Reggelsen vil fremtiden fortsat være fyldt med tilbudsaviser fra deres dagligvarekæder.

- Kunderne nyder at læse den trykte tilbudsavis, som vi mener skal være et supplement til de digitale løsninger. Vi tror bestemt på en fremtid for tilbudsavisen, og vi har ingen planer om at udfase den.

Herunder kan du svare på din holdning til tilbudsaviser:

Afstemning