Piloter siger nej til 100.000 for en uges ferie - man har fået nok, siger talsmand

Ryanair må aflyse flyafgange, fordi det ikke kan finde piloter, der vil flyve. Men konflikterne i flybranchen stikker dybere end som så, lyder det.

Det irske flyselskab Ryanair har aflyst 2000 afgange i september og oktober. Aflysningerne skyldes simpelthen, at selskabet ikke kan finde nok piloter til flyvningerne.

Ryanairs topchef, Michael O'Leary, har ellers tilbudt 500 af selskabets piloter en bonus på 100.000 kroner for at undlade at afholde en uges ferie. Men det tilbud har piloterne valgt at takke nej til.

Ryanair overvejer nu at tvinge 500 af selskabets piloter til at aflyse planlagt ferie for at undgå flere aflysninger. Og det er langt fra første gang, at flyselskaberne ligger i krig med deres piloter.

I sommer var det blandt andet Norwegian, der måtte aflyse fly, fordi selskabet ikke kunne finde piloter nok. Her hjalp økonomisk bonus heller ikke – piloterne ville ikke hjælpe.

Også SAS stod for nylig over for en mulig strejke, da overenskomstforhandlingerne var gået i hårdknude.

Kampen om den billigste billet

Listen af konflikter mellem piloter og flyselskaber er lang. Og oftest har de det til fælles, at de handler om flyselskabernes forsøg på at holde omkostningerne nede. Så kan de flyrejsende nemlig købe billige billetter.

Det betyder, at det tit er piloternes pension, arbejdstid, løn og fleksibilitet, der står til forhandling.

Piloterne har for første gang sådan rigtigt sat sig op mod ledelsen og sagt ”noget for noget”

Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union

Og nu er piloternes vilkår så over en længere årrække blevet forringet tilpas mange gang til, at piloterne ikke har lyst til at hjælpe, når flyselskaberne beder om hjælp, lyder det.

- Man har fået nok. Piloterne er igennem de sidste 20 år blevet behandlet som små børn. Nu siger de, ”nok er nok, nu må ledelsen levere”, forklarer Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union.

Kommer fra en gylden tid

Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank, og som længe har fulgt Ryanair tæt, er enig.

Han forklarer, at det særligt i de ældste flyselskaber er svært at forlige sig med de forringede arbejdsvilkår. Her har piloterne nemlig siddet i cockpittet i en gylden tidsperiode, hvor få flyselskaber havde monopol på at flyve, hvor det var dyrt, og hvor flyvningen derfor var forbeholdt få mennesker.

Den gyldne tid gav derfor også gyldne lønposer.

- De fik høje lønninger, og man havde fantastisk gode arbejdsvilkår, og de vilkår er blevet forringet gang på gang på gang på gang hen over rigtig lang tid. Og det er altså det, som piloterne nu står op mod. De vil ikke have flere af de her forringelser, siger aktieanalysechef Jacob Pedersen.

Behov for høje pilotlønninger

Men spørger man ham, er der også behov for en forholdsvis høj lønsats, blandt andet fordi piloterne i modsætning til mange andre på det danske arbejdsmarked selv betaler for deres uddannelse.

- Inden du i dag står som ung pilot og er klar til at sætte dig op i cockpittet på et fly og tage et job, har du optaget en gæld på i omegnen af en million kroner.

- Det kræver så også, at du får en fornuftig løn, for at du hen over et arbejdsliv kan betale den gæld af, siger Jacob Pedersen.

Piloterne har fået nok

Hos Ryanair, hvor personalets lave lønninger ofte har dannet grundlag for konflikt, har man forsøgt at lokke med 100.000 kroner for at få piloterne til at droppe ferien, komme på arbejde og bemande de i øjeblikket aflyste flyafgange.

Men det undrer ikke Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union, hvorfor piloterne har takket nej til det. Det stikker nemlig meget dybere, end at de ikke vil gå glip af deres ferie.

- Nu siger de, ”vi har ikke kunnet få noget igennem, man har nægtet os at være en del af en fagforening, og hver eneste gang, vi har bedt om noget, har ledelsen ikke været der”. Men nu er det så ledelsen, der beder om noget, siger Anders Mark Jensen.

- Piloterne har for første gang sådan rigtigt sat sig op mod ledelsen og sagt ”noget for noget”. Og det har vi ikke rigtigt set før på den måde, siger han.

Ifølge check-in.dk aflyser Ryanair i alt 60 flyafgange til og fra Københavns Lufthavn, og det betyder, at mere end 10.000 danske passagerer rammes.