Udskældt kapitalfond scorer 12 milliarder på Københavns Lufthavne

Den australske investeringsbank Macquarie, som de danske skattemyndigheder har i søgelyset, tjener tykt på sin investering i Københavns Lufthavne.

Det er et massivt afkast, som den australske investeringsbank Macquarie kan lægge i lommerne ved at have haft Københavns Lufthavne i sin investeringportefølje i 12 år.

Macquarie har scoret mindst 12 milliarder kroner i værdistigninger og udbyttebetalinger ved investeringen i Københavns Lufthavne, viser beregninger, som Sydbank har lavet for TV 2.

- Det er et afkast, der er bedre end det samlede danske aktiemarked, som har været et af verdens bedste aktiemarkeder i den periode. Det er et usædvanligt godt afkast, siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank. 

Den australske storbank har valgt at skille sig af med sin ejerandel i Københavns Lufthavne og sælge den til den danske pensionskæmpe ATP og den canadiske pensionsfond Ontario Teachers' Pension Plan, OTPP.

Macquarie købte sig ind i Københavns Lufthavne i 2005 for omkring 8 milliarder kroner og har fået udbyttebetalinger på omkring 4,6 milliarder kroner. Derudover har fonden solgt aktier henover perioden for et beløb på omkring 4-6 milliarder kroner, mens værdien af den nuværende ejerandel er 12 milliarder kroner værd.

De 12 milliarder kroner i samlet afkast ligger i den konservative ende og kan være højere, fordi beregningen er behæftet med usikkerhed. 

Skattesag på halsen

Ikke alle pengene fra investeringen er dog landet retmæssigt i den australske finanskæmpes hænder, mener de danske skattemyndigheder.

[De danske skattemyndigheder] anmoder om en betaling på 703 millioner kroner i kildeskat og strafrente

Regnskabet for Copenhagen Airport Denmark Holding A/S

Skat har et trecifret millionstort udestående med blandt andet Macquarie, fremgår det af 2016-regnskabet for Macquaries datterselskab og OTPP's fælles selskab Copenhagen Airport Denmark Holding A/S (CADH). 

- Den 24. maj 2017 modtog CADH en regning fra de danske skattemyndigheder, der anmoder om en betaling på 703 millioner kroner i kildeskat og strafrente inden den 7. juni 2017, skriver selskabet i regnskabet.

Skattesag går mange år tilbage

Det seneste skattekrav blev sendt til de to investorers selskab dagen efter, at Macquarie i en pressemeddelelse oplyste omverdenen om, at finanshuset ville skille sig af med aktiebeholdningen i Københavns Lufthavne. 

Ifølge regnskabet drejer sagen sig helt konkret om udbytteskat og renteskat, som ikke er betalt mellem 2006 og 2010.

Macquarie og OTPP afviser, at de har gjort noget galt, og afventer, at Højesteret og EU-Domstolen afklarer en række relaterede sager.

Københavns Lufthavne har været lidt af en succeshistorie på børsen de seneste årti.
Københavns Lufthavne har været lidt af en succeshistorie på børsen de seneste årti. Foto: Bloomberg

ATP forventer ikke samme afkast

Med et afkast på over 11 procent årligt har Macquarie sat en høj barre for, hvad der kan tjenes på Københavns Lufthavne. Men den kommende storaktionær, ATP, forventer ikke at kunne hive lige så store afkast hjem, som den australske storbank har gjort i det sidste årti.

- Vores beregninger forudsætter ikke, at vi skal have 10 procent i afkast. Det er et overnormalt afkast på den type af aktiver, så vi er meget fortrøstningsfulde, siger Christian Hyldahl, direktør for ATP, til TV 2.

Macquarie har tidligere været i vælten for at benytte skattely, og senest har storbanken luftet sine tanker om at flytte banken ud af Australien for at snige sig udenom bankskatten.

Australierne købte sig ind i Københavns Lufthavne i 2005 og har sammen med OTPP siddet på knap 58 procent af aktierne. Siden investeringsbanken investerede i det danske selskab, er aktiekursen sendt støt i vejret.

Macquarie har afvist at kommentere både salget af ejerandelen og skattesagen over for TV 2.