Kæmpehandel i Københavns Lufthavne - vil formentlig betyde billigere billetter

Handlen på omkring 10 milliarder kroner er ATP's største nogensinde.

Det har været rygtet længe, og nu er det en realitet. Den australske kapitalfond Macquarie har solgt sine 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavne - selskabet, der driver Københavns lufthavn på Amager.

Det oplyser selskabet sent onsdag aften i en fondsbørsmeddelelse.

Køberen er den danske pensionsfond ATP, og prisen lyder på omkring 10 milliarder kroner.

Kan betyde billigere billetter

Handlen er dermed ATP's største nogensinde. Og ifølge TV 2s finanskommentator Ole Krohn er det godt nyt for passagererne.

- ATP er en langsigtet investor, der skaber lidt ro. De vil formentlig gå med til politikernes ønske om at sænke afgifterne, og det vil betyde billigere flybilletter, siger han.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) sagde i juli, at lufthavnen skulle nedsætte afgifterne. Og hvis ATP er med på den, vil det nu være muligt, da staten ejer godt 39 procent af aktierne i lufthavnen.

Den sidste store aktiehaver i selskabet er den canadiske pensionsfond OTPP.

Politisk krav om lavere afgifter

Macquarie har ejet en del af Københavns Lufthavne siden 2005, men har ønsket at sælge aktierne i et stykke tid, efter den danske stat fremsatte sit krav om lavere afgifter. Allerede i maj oplyste Maquarie i en meddelelse, at man overvejede at sælge.

Siden Macquarie købte aktierne i Københavns Lufthavne er aktiekursen gået støt i vejret. Macquarie har mere end fordoblet sin investering siden opkøbet.

Men de glade dage så altså ud til at slutte med regeringens luftfartstrategi, der blev lanceret i juli. Her blev det betonet, at det er vigtigt at gøre det nemmere for luftfartsselskaberne at oprette nye ruter. Og det gøres bedst ved at sænke selskabernes udgifter i form af skatter og afgifter.

En meget god forretning

- Det betyder noget for, hvor erhvervslivet placerer deres hovedkontorer - er der tilgængelighed? Er der flyforbindelser? Det betyder noget for at få turister til Danmark. Det betyder noget for ganske almindelige danskeres mobilitet at få nogle flere flyforbindelser, sagde Brian Mikkelsen i juli. 

- Derfor skal vi gerne have presset de priser ned for at få nogle flere flyforbindelser, så det bliver billigere at flyve både for almindelige mennesker og erhvervslivet.

I juli blev det offentliggjort, at kun én terminal i hele Europa tjener flere penge end Københavns Lufthavn. Det skyldes til dels det monopol, lufthavnen har fået af den danske stat.

- Lufthavnen har fået et monopol af staten, og til gengæld for det monopol skal den også betale lidt tilbage. Og det skal den gøre ved at være en god lufthavn for fly ind og ud af landet og på tværs af landet, fastslog Ole Birk Olesen tilbage i juli.