Fem gode råd: Forældre skal lære deres børn at bruge betalingskort

Betalingskort til børn er en naturlig samfundsudvikling, siger børnepsykolog.

Når børn helt ned i 7-års alderen kan få deres eget betalingskort, som kan bruges både i butikker og på nettet, er det vigtigste, at forældrene laver nogle helt klare regler for brug af kortet.

Det mener børnepsykolog Birgit Bruun.

Psykologen har fem konkrete råd til, hvordan forældre håndterer de nye betalingskort til børn.

Artiklen fortsætter under listen.

Sådan lærer du dit barn at bruge betalingskort

Hvor mange penge er der på kortet?

Forældre skal give deres børn klar besked om, hvor mange penge der er på kortet. Men de skal også forklare dem, hvad de så kan få for de penge. Er der penge til tre is, et blad og en sodavand? De større børn ved jo godt, hvor meget forskellige ting er værd, men de mindre børn skal have forklaret, hvad de kan få for pengene, og når pengene er brugt, så er der ikke de væk, og så kan man ikke købe mere. 

Hvad må kortet bruges til?

Børnene skal vide, hvad betalingskortet må bruges til. Selvfølgelig skal de også vide, hvad de ikke må købe for pengene på kortet, men forældre skal først og fremmest tale med børnene om, hvad de godt må købe.

Hvor må kortet bruges?

Forældre skal styre, hvor kortet må bruges. Det kan være, at det ikke må bruges i skolen, men det må godt bruges i sportshallen. Præcis ligesom hvis vi giver dem 30 kroner til at gå ned og købe is for, så skal børnene vide, hvorhenne de må bruge betalingskortet.

Hvem må bruge kortet?

Børn skal vide, at kortet er deres, og det ikke må bruges af andre. Hvis det skal bruges af andre, så er det efter aftale, hvor forældrene har givet barnet tilladelse til at købe noget til en anden. Betalingskortet kan nemlig repræsentere, at barnet kan noget, og dermed kan man købe sig til venskab og interesse fra andre, og sådan må det aldrig blive. Netop det skal italesættes af forældrene.

Hvornår bliver der indsat penge?

Børn kan virkelig lære noget om pengenes værdi på det her punkt. Børnene skal vide, hvornår forældrene indsætter penge på kortet. Er det flere gange i ugen, to gange i måneden eller måske hver mandag? For børn skal vide, at hvis de bruger alle pengene i morgen, så er der ikke flere. Er sparekassen tom, så er den tom. 

Betalingskort deler vandene

De nye betalingskort har onsdag delt vandene. Forbrugerrådet hilser tiltaget velkommen, mens man hos Børnerådet er kritiske.

Men børnepsykolog Birgit Bruun er ikke bekymret.

- Jeg tænker ikke, at det er særlig farligt. Forældrene skal bare være inde over hele tiden, siger hun.

Hun understreger samtidig, hvor vigtigt det er, at forældrene sætter rammer for børnenes forbrug.

Børn kan få fornemmelse for penge tidligt

Faktisk mener børnepsykologen, at hvis børn i en tidlig alder lærer at bruge et betalingskort, får de også en meget bedre fornemmelse for penge og deres værdi.

- Vi kan jo ikke lade som om, at vi ikke er i gang med at blive et pengeløst samfund. For det er vi, siger Birgit Bruun.

- Sådan er verden nu, og så kan børnene lige så godt få et forhold til den verden, for det er den, de skal lære at agere i.

Naturlig samfundsudvikling

Betalingskort til børn er derfor en helt naturlig samfundsudvikling.

Det mener børnepsykologen, som forestiller sig, at folk kan blive forskrækkede, fordi de tænker på deres egen barndom. Men det kan ikke sammenlignes.

- Det nytter ikke, at vi higer efter fortiden, og at børn i dag skal lære det samme, som vi gjorde. For det er ikke samme virkelighed.

- Børnene lever jo bare i den tid, som de er i nu. Og det er jo det rigtige at gøre. De skal lære at leve i nutiden og i fremtiden. De har ikke mistet fortiden. Det er os andre, der har mistet fortiden. Det har aldrig været deres tid at leve i, siger Birgit Bruun.