Er det slut med fejl på lønsedlen? Nyt system lader dig selv taste ind

16x9
Lønmodtagere fra 800 forskellige virksomheder taster allerede selv deres løndata ind i en app på mobilen. Foto: Adnan Abidi / Scanpix Denmark

Virksomheden Zenegy har stor succes med at tilbyde interaktive lønsedler, hvor medarbejderne via en mobilapp selv kan taste data ind.

De fleste får efterhånden deres lønsedler digitalt i stedet for fysisk, men nu er en helt ny generation af lønsedler på vej. Nemlig de interaktive.

Her kommer størstedelen af oplysningerne på lønsedlen fra lønmodtageren selv. Det er nemlig dig, der står for at taste feriedage, sygedage, overarbejde og kørsel ind. Det foregår alt sammen i en app på mobilen.

Virksomheden bag idéen til den nye slags lønseddel mener selv, at de har fundet et hul i markedet.

- Lønsedlen har overhovedet ikke forandret sig de seneste 30 år. Den første lønseddel, jeg fik, lignede den lønseddel, man får i dag. Der er simpelthen ikke sket noget, siger Jes Tækker Stemann Brinch, der er stifter og administrerende direktør i Zenegy.

System skal mindske lønfejl

Ifølge Jes Tækker Stemann Brinch sparer det nye lønseddelsystem arbejdsgiverne for både tid og penge. Men måske ligeså vigtigt reducerer det også fejl på lønsedlerne.

For nogle betyder den lønseddel, hvordan de kan leve deres næste måned

Jes Tækker Stemann Brinch, stifter af Zenegy

Fejlene er nemlig ganske udbredt. Ifølge flere fagforeninger, heriblandt FTF, har halvdelen af danskerne oplevet fejl på deres lønseddel. Dertil kommer alle de danskere, som aldrig dobbelttjekker deres lønseddel i slutningen af måneden.

En undersøgelse, som YouGov har lavet for MetroXpress tidligere i år, viser, at hver fjerde dansker har oplevet fejl på deres lønseddel alene indenfor de på daværende seneste 12 måneder. Det er typisk overarbejde, ferie og pension, der volder problemer.

Men dem mener Zenegy nu at kunne mindske med det nye lønsystem.

- Man kan klikke på alle de elementer, der er på lønsedlen. Man kan se, om der har været en udvikling, om der er noget, der har ændret sig siden forrige periode. Det gør, at folk langt hurtigere finder ud af, om der er nogle udsving og fejl, siger stifter Jes Tækker Stemann Brinch.

Et altafgørende dokument

Noget tyder da også på, at Zenegy netop har fundet et hul i markedet for lønsedler. Selskabet har siden februar lokket 800 kunder til virksomheden.

Zenegy-direktøren er ikke nervøs for, at lønmodtagerne finder det for besværligt selv at skulle taste alle oplysningerne ind i appen. Det er sedlen ganske enkelt for vigtig til.

- Det er et meget vigtigt dokument for rigtig mange mennesker. For nogle betyder den lønseddel, hvordan de kan leve deres næste måned, siger Jes Tækker Stemann Brinch.

Han anerkender, at det med selvbetjeningen kan blive nemmere at liste lidt flere timer ind, men forklarer, at der fortsat skal sidde en leder eller lønbogholder og godkende de ting, som den ansatte har indtastet.