Tesla barsler med elektrisk nyskabelse

16x9
Den nye truck fra Tesla bliver præsenteret i næste måned. Foto: Tesla

Elbilsproducenten vil i næste måned løfte sløret for en ny stor satsning.

Om en lille måneds tid præsenterer Tesla en lastbil, der skal hjælpe elbilsproducenten med at erobre nye markedsandele. Det skriver Reuters

Lastbilen Tesla Semi får angiveligt en rækkevidde på mellem 320 og 480 kilometer på en enkelt opladning. Til sammenligning har Teslas nyeste og billigere Model 3 en rækkevidde på 350 kilometer, mens Model S kører 450-572 kilometer på en fuld opladning.

Desuden kommer Tesla Semi til at have en autopilot-funktion.

Det kan lade sig gøre

Den nye lastbil fra Tesla kommer med sin rækkevidde til at have kapacitet i den lave ende i forhold til, hvordan behovet er for langturstrucks.

Masser af folk tror ikke på, at man kan lave en elektrisk truck med stor fragtkapacitet, der kan klare lange distancer, men vi er sikre på, at det kan lade sig gøre

Elon Musk, Tesla-stifter

Ifølge Reuters bliver det en såkaldt dagstruck, som altså ikke har indbygget soveplads, som det kendes fra andre lastbiler, der bruges til langdistancefragt.

Tesla har ikke ønsket at kommentere planerne om en truck over for Reuters, men for bare to måneder siden, fortalte Tesla-stifter Elon Musk, at han vil skabe en elektrisk lastbil, der kan klare fragt over lange distancer.

- Masser af folk tror ikke på, at man kan lave en elektrisk truck med stor fragtkapacitet, der kan klare lange distancer, men vi er sikre på, at det kan lade sig gøre, sagde Elon Musk.

Klar til at tage markedsandele

Selvom konventionelle diesel-lastbiler fortsat vil have en stærk fordel på distancen, kan Tesla æde sig ind på en stor del af fragtmarkedet, lyder det fra analysevirksomheden Fleet Complete, som lever af at analysere fragtkørsel.

På en video uploadet på twitter ser man i en tur fra kabinen i en Tesla, to biler kollidere foran bilen. Men allerede sekunder før det sker, hører man en bippen fra Teslaens computer ? en advarselslyd mod, et trafikuheld.

En tredjedel af al fragt i USA er nemlig regional fragtkørsel med distancer mellem 160 og 320 kilometer og er dermed inden for rækkevidde for Tesla Semi.

- Så længe Elon Musk kan komme over 200 mil (320 kilometer) kan han hævde, at det er en langdistancetruck, og han vil teknisk set have ret, siger Sandeep Kar, der er strategichef i Fleet Complete, som lever af at analysere fragtkørsel.

Konkurrenterne er ikke skræmte

Det er ikke kun Tesla, der har set lyset i elektrificering af lastbilsparkerne verden over. Også Daimler-koncernen, der blandt andet står bag Mercedes-Benz, har kastet sig over produktionen af elektriske lastbiler.

Nu træder Elon Musk ind på markedet for lastbiler, men vi ser ham ikke som en trussel mod vores forretning

Marc Llistosella, direktør, Daimler Trucks Asia

Modsat Tesla har Daimler dog kun planer om lave lastbiler med mindre rækkevidde, som skal bruges i bykørsel, hvor der ikke er langt mellem ladestationerne.

Og hos Daimler føler man sig ikke truet af Teslas indtræden på lastbilsmarkedet, hvor Mercedes med sine konventionelle lastbiler er ledende på verdensmarkedet for langdistancekørsel.

- Nu træder Elon Musk ind på markedet for lastbiler, men vi ser ham ikke som en trussel mod vores forretning, for man har brug for en hel infrastruktur med forhandleraftaler og hele leddet der laver vedligeholdelse, siger Marc Llistosella, chef for Daimler Trucks Asia, til specialmediet TheDrive.

Den infrastruktur mangler Tesla og Elon Musk, lyder det fra Daimler-chefen, der kommer med endnu en stikpille til Tesla-stifteren.

- Det er ikke lige så let som at afsætte produkter til den almindelige forbruger, det er en vare til industrien, så det bliver svært for ham (Elon Musk red.), siger Marc Llistosella.

Branchen håber på el

Selvom de elektriske trucks formentlig bliver dyrere at købe, så regner fragtbranchen med, at de løbende omkostninger bliver både billigere og mere forudsigelige, da blandt andet vedligeholdelsen er lavere og el-prisen mere forudsigelig.

Hos lastbilsoperatøren Ryder, der har hjemme i USA og håndterer over 200.000 køretøjer, ser man med spænding på udviklingen af de elektriske lastbiler, der går stærkt i disse år, fortæller direktør Scott Perry fra Ryder.

- Den her teknologi bliver anset som en potentiel kæmpe ændring. Alle prøver at forstå hvor virkelig den er, siger Scott Perry til Reuters.