Svag dollar skærer luns af Novozymes' vækstmål

16x9
Novozymes Foto: Sophia Juliane Lydolph / Scanpix Denmark

Enzymkoncernen Novozymes må nedjustere sit salgsmål igen. Jeg er faktisk godt tilfreds, siger topchefen.

Den svækkede dollar har sat et mærkbart aftryk på Novozymes' forretning i andet kvartal. 

Hvor den danske enzymkoncerns vækstmål for salget før lå på tre-fem procent, har koncernen måttet skære det ned til én-fire procent i danske kroner for 2017.

I lokale valutaer fastholder Novozymes dog årsmålet, og det glæder administrerende direktør Peder Holk Nielsen.

- Jeg er faktisk godt tilfreds. Det er bedre end det, vi havde regnet med, og når man kigger ind i andet halvår, ser det også fornuftigt ud, siger han til TV 2.

Enzymkoncernen hejste den samlede organiske salgsvækst med tre procent i første halvår, og det var ifølge Novozymes mere, end selskabet selv havde forventet. Dog lever regnskabstallene ikke helt op til, hvad analytikerne havde sat næsen op efter, når det gælder driftsresultat og overskuddet. 

Selskabet landede et salg på 3,5 milliarder kroner i danske kroner i andet kvartal, mens overskuddet før skat nåede op på 931 millioner kroner.

Svære kunder presser vaskemiddelenzymer

Novozymes' største forretningsgren leverer enzymer til vaskemiddelindustrien, og salget steg her i andet kvartal med én procent. Analytikerne har ellers været bekymrede for, om Novozymes nu kunne booste væksten med intensivt pres fra konkurrenterne og svære kunder. 

- Vores vaskemiddelforretning kommer også til at rette sig i andet halvår. Men der er jo altid grund til at være bekymret. Det, vi ser i vaskemiddelforretningen, er, at det er lidt trægt i Europa og USA. Til gengæld har vi i den grad fart på i udviklingsmarkederne, og det mere end retter op på det problem, vi har med nogle af de store kunder i udviklede markeder, siger Peder Holk Nielsen. 

Den anden største division, som producerer enzymer til brug i fødevarer- og drikkevaresektoren, steg med otte procent, mens divisionen for bioenergi tog et spring på syv procent i organisk vækst.

Alle tre forretningsområder klarede sig bedre, end analytikerne havde forventet.

Men Novozymes' to mindste forretningsområder præsterede knap så godt. Mens enheden for landbrug og foder faldt med seks procent, drattede divisionen for teknik og farma med fire procent.- Generelt set var første halvår godt, og bedre end forventet, siger Peder Holk Nielsen i regnskabsmeddelelsen. 

Vil tilbage to velmagtsdage

Novozymes' historiske mål er en salgsvækst på seks-syv procent. Skal man op på det, skal der ikke mindst gang i væksten i divisionen for vaskemidler, men topchefen forventer ikke at kunne hælde raketbrændstof på alle forretningsområder på én gang. 

- Det, vi har som mål, er i første omgang at komme tilbage til vores historiske vækstrater. I vores historiske vækstrater er der også altid et eller andet område, der ikke har kørt på alle seks cylindere. Det er jo ikke normen her, at det hele her hamrer løs, siger Peder Holk Nielsen. 

Novzymes-aktien er siden årsskiftet kravlet i vejret med 16 procent, men de seneste tre år har aktien mere eller mindre stået i stampe. Ifølge Peder Holk Nielsen er enzymproducenten dog et langt stærkere selskab, end det var for tre år siden. 

- Novozymes er en stærkere forretning i dag. Langt stærkere. Vi har flere produkter i markedet. Vi har langt bedre geografisk dækning. Men det skal vi selvfølgelig vise ved at have en stærkere organisk vækst, siger topchefen.