Netbutikker mister formue til svindlere

Netsvindel har ramt over halvdelen af alle netbutikker i år, viser en ny undersøgelse.

Halvdelen af alle danske netbutikker har allerede været udsat for svindel i år. Det viser en ny undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel.

I gennemsnit mister danske netbutikker ifølge FDIH 36.500 kroner om måneden på grund af svindlen, som eksempelvis foregår ved, at kriminelle bruger stjålne kortoplysninger til at købe varer fra butikkerne.

- Det er et stort problem for netbutikkerne, som udover at miste penge til svindlerne også bruger mange kræfter og penge på at forebygge svindel. De ressourcer kunne i stedet bruges på at udvikle virksomheden og dermed stå stærkere i den globale konkurrence. Derfor er det vigtigt, at problemet bliver prioriteret af alle relevante parter, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Spilder kræfterne

Netbutikken cykelpartner.dk er en af de butikker, som gentagne gange har tabt penge på internetsvindlen.

Ifølge cykelpartner.dk's Søren Sieg Jensen, der er partner og udvikler i virksomheden, mister butikken hvert år cirka 100.000 kroner til svindlere.

- Det er ikke kun værdien af varerne, vi mister i omsætningen, men også alt tiden og ressourcerne, vi bruger på at bekæmpe det. Det er meget frustrerende, for vi vil selvfølgelig hellere bruge kræfter og ressourcer på at udvikle virksomheden, og det samme vil vores konkurrenter, siger Søren Sieg Jensen.

Ingen hjælp at hente

Knap halvdelen af de butikker som valgte at anmelde svindlen til politiet, fortæller ifølge FDIH's undersøgelse, at det var skønne spildte kræfter at snakke med myndighederne.

Sådan lyder det blandt andet fra Christina Andkjær, der ejer og driver legetøjsforretningen Olisan.

- Vi havde en svindelsag, hvor vi havde alle oplysninger klar til politiet, og vi vidste, at svindleren også snød andre netbutikker. Vi anmeldte sagen, og vi tilbød at sende en vare til svindleren, så politiet kunne tage ham på fersk gerning. Efter seks måneder fik vi besked om, at sagen var opgivet på grund af manglende ressourcer. Det er dybt frustrende, siger Christina Andkjær.

Dialog med minister

De manglende ressourcer hos politiet bekymrer FDIH, som derfor er i kontakt med justitsminister Søren Pape Poulsen om at få lavet et fælles system, hvor netbutikkerne kan anmelde netsvindlerne

- Vi har længe efterspurgt en central anmeldelsesside, hvor netbutikkerne kan anmelde svindel. Det vil lette netbutikkerne arbejde, og det vil gøre det nemmere for politiet at efterforske sagerne. Den er desværre blevet forsinket, men arbejdet fortsætter, og vi ser frem til, at den kommer i luften. Det kan forhåbentligt gøre livet surt for svindlerne og nemmere for netbutikkerne og politiet, siger Niels Ralund.