Dansk prestigeprojekt får skuffende debut på børsen

Der har været stor interesse for delebilstjenesten Green Mobility, der fredag går på børsen.

Henrik Isaksen, stifter og bestyrelsesformand i delebilstjenesten Green Mobility, har været tidligt oppe. Hans baby - og her er der virkelig tale om en baby, da virksomheden kun har halvandet år på bagen - går nemlig fra at være en relativt ny iværksættervirksomhed til at være en børsnoteret virksomhed med både professionelle og private investorer i ryggen. 

- Det har jo været lidt som at skulle til eksamen. Vi har arbejdet drønhårdt og forberedt os i mange måneder, og så falder dommen. Og der synes jeg, at vi må sige, at det er gået godt, siger Henrik Isaksen og tilføjer:

- Så for mig er det en helt fantastisk dag i dag.

Zig-zag-kurs fra start

Umiddelbart så det da også ud til, at aktien ville få en flyvende start. Aktien var overtegnet, det vil sige, at der var flere købere, end der var aktier, og da børsen åbnede klokken 9 fredag morgen, susede den da også til vejs.

Men efter cirka et kvarters handel faldt den tilbage og handles nu til under introduktionskursen. Det vil sige, at de investorer, der har været med fra start, har tabt penge, hvis de sælger aktien nu.

Det er dog ikke noget, der bekymrer Henrik Isaksen.

- Vi kommenterer ikke på aktiekursen, og det her ændrer ikke ved, at jeg er en meget tilfreds mand i dag, siger han.

Investeringsøkonom: Skuffende start

Men spørger man investeringsøkonom i Nordnet, Per Hansen, om børsnoteringen har været en succes, så er svaret mindre klart.

- Man må sige, at det her er lidt eller noget skuffende. Det er ikke så usædvanligt, at et selskab falder en smule tilbage, men det er da klart, at man altid håber på, at aktien stiger på introduktionsdagen, siger han.

Han understreger også, at historikken i forhold til sådanne børsnoteringer er meget begrænset. Green Mobility er nemlig den første virksomhed, der lader sig notere på First North-børsen i København (børsen for mindre virksomheder, red.) i mange år, og derfor er det svært at sammenligne børsintroduktionen med tidligere lignende børsintroduktioner.

Og selvom aktien falder en smule tilbage, er det da også lykkes Green Mobility at hente de godt 60 millioner kroner på børsnoteringen, som selskabet havde drømt om.

Internationale ambitioner

Det er blandt andet Green Mobilitys internationale planer, der har fået den kun halvandet år gamle virksomhed til at gå på børsen for at skaffe frisk kapital. De godt 60 millioner kroner, som virksomheden henter på børsintroduktionen, skal sikre, at drømmen om at vokse - ikke mindst uden for landets grænser - kan blive en realitet.

Green Mobility har i første omgang øje på de andre europæiske storbyer, og målet er, at delebilstjenesten er repræsenteret i mere end 20 byer i 2021 via franchises, partnere og andre operationer.

- Vi er allerede godt i gang, og vi er i dialog med en masse byer. Vores koncept er unikt og rammer to af tidens megatrends. Da vi kun har elbiler, rammer vi den grønne trend, og de hele vores koncept jo går ud på at dele - ja, så rammer vi selvsagt også den trend, siger Henrik Isaksen og fortsætter:

- Vi arbejder kun med elbiler, og sådan bliver det ved med at være. Det betyder også, at vi har måttet droppe nogle af de byer, der ikke er gearede til elbiler, men her er vi ikke villige til at gå på kompromis. Vi tror på, at elbiler er fremtiden, og det er den eneste biltype, vi tilbyder.

Henrik Isaksen understreger også, at han glæder sig til at "vende tilbage til en mere normal hverdag", efter at børsintroduktionen er gennemført.

- Vi har brug for at trække i arbejdstøjet og få næsen tilbage i sporet, og det glæder jeg mig til, siger han.

Kendte erhvervsfolk i ejerkredsen

Og troen på, at Green Mobility kan blive en forretningsmæssig succes, har været så stor hos flere kendte erhvervsfolk som bestyrelseskongen Fritz Schur og milliardæren Henrik Lind, stifter af Danske Commodities, at de været villige til at sætte penge i selskabet. Allerede inden børsnoteringen havde i alt 32 investorer, blandt andet de to nævnte herrer, tegnet sig for 40 procent af aktierne i Green Mobility.

Men for investorerne er der tale om en langsigtet investering. Forventningen er, at der vil gå flere år, før Green Mobility begynder at tjene penge. Alene i år forventer delebilstjenesten at tabe 30-35 millioner kroner.

Markedet vokset hurtigt

Green Mobility har 400 delebiler i København, og efter en langsom start er der nu en stor stigning i antallet af brugere. I øjeblikket melder omkring 1000 nye brugere sig under fanerne om måneden.

Og det er ikke kun i Danmark, at delebiler hitter. I Tyskland har delebilsordninger mere end én million brugere, og dermed er tyskerne Europas mest delebilsbegejstrede folk. I hele Europa vurderes antallet af brugere at være på godt to millioner, men det er et tal, der vokser hastigt i disse år.