Vi rejser mere og mere - og nu klarer vi det hele selv

Sommerferien står for døren, men selvom vi rejser som aldrig før, dropper stadig flere danskere charterferien og de færdigstøbte pakkerejser.

Mange planlægger ferien selv eller vælger andre alternativer til landets charterbureauer, der de seneste fem år har fået længere mellem reservationerne fra sol-hungrende danskere.

I samme periode er rejseaktiviteten herhjemme ellers vokset markant.

Alene sidste år steg antallet af passagerer i Københavns Lufthavn med over ni procent. Det viser en opgørelse fra Dansk Brancheanalyse.

Grafikken viser, at danskerne i stigende grad rejser fra landets to største lufthavne, Billund og København, mens charterturismen ikke følger med.
Grafikken viser, at danskerne i stigende grad rejser fra landets to største lufthavne, Billund og København, mens charterturismen ikke følger med. Foto: TV 2

- Hvis jeg skulle nævne to erhverv i Danmark, som er udsat for det, vi kalder disruption, så er rejsebranchen altså helt klart den største, lyder det fra direktør i Dansk Brancheanalyse Ole Egholm, der står bag opgørelsen.

- Det er ikke ikke kun flyselskaberne, der tager en del af omsætningen. Det er også nogle af de større hjemmesider som Hotels.com, Airbnb og Expedia, som tager forretning fra det danske marked, fastslår han.

Charterbranchen vil tilpasse sig

Men selvom charterbureauerne er presset, er det bestemt ikke en uddøende branche.

- Vi skal tilpasse os noget mere. Og om fem år vil se flere individuelle produkter, hvor man tager charterfly, men hvor indholdet af rejsen er langt mere forskelligt for de enkelte passagerer, fortæller Lars Thykier, der er direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Ude hos charterbureauerne er man godt klar over, at man skal oppe sig, hvis man skal følge med danskernes skiftende rejselyst.

Sådan lyder det fra Danmarks anden største spiller TUI, det tidligere Star Tours.

De danske rejsebureauer står over for ændringer, lyder det fra brancheforeningen. Billedet her er fra 1978.
De danske rejsebureauer står over for ændringer, lyder det fra brancheforeningen. Billedet her er fra 1978. Foto: Emil Christensen / Scanpix Denmark

- Vi har brugt en del tid på at analysere danskernes rejsevaner. Og én ting er sikkert: Vi rejser mere end nogenside før. Vi rejser bare på en forskellig måde i forhold til tidligere, fortæller landechef Gorm Pedersen og fortsætter:

- Vi ser blandt andet en større vækst i de rejser, som er mere fleksible som for eksempel storbyferierne. Og så ser vi i TUI også et stort marked for krydstogter, som vi tror kommer til at vokse meget mere. Og der vil vi være med på hele paletten, fastslår Gorm Pedersen.

Terror sætter branchen under pres

De seneste 10 år har antallet af danskere, der booker en charterferie, stået fuldkommen i stampe på cirka 1 million bookninger om året.

Men sidste år måtte branchen altså se til, mens endnu færre danskere valgte at købe en færdigstøbt pakkerejse. Og det er der en helt bestemt årsag til.

- Tallene sidste år vidner om, at branchen har været presset af terror og politisk uro. Mange har valgt at droppe charterferien til Egypten, Tunesien eller Tyrkiet, fordi det har været for usikkert. Og det har branchen kunne mærke, fortæller Ole Egholm.

Det billede kan man godt genkende hos TUI: 

- Vi var udfordret sidste år, og vi var bestemt ikke tilfredse, da bøgerne blev gjort op, fortæller Gorm Pedersen.

TUI Danmark måtte nemlig lukke bøgerne med en negativ bundlinje på godt 10 millioner kroner. En lussing der altså primært skyldes de manglende bookninger i Tyrkiet.

- Vi er ved godt mod i år. Den kolde forårsstemning, som vi har oplevet, har altså gjort, at flere har ringet til hos her i april og maj, lyder det fra landechefen.

Mallorca er danskernes foretrukne rejsedestinationer. Her er hotelpriserne steget med 10-20 procent det seneste år.
Mallorca er danskernes foretrukne rejsedestinationer. Her er hotelpriserne steget med 10-20 procent det seneste år. Foto: JAIME REINA / Scanpix Denmark

Mallorca er danskernes favorit

Den politiske uro rundt om i verden har medført, at danskerne ikke vil rejse til de ellers tidligere populære destinationer som Tunesien, Egypten og Tyrkiet. I år er danskernes absolutte favorit Mallorca i Spanien.

Turen i år går til:

  1. Mallorca, Spanien - og Spanien er altså den absolutte favorit, melder samtlige bureauer om. 
  2. Kreta, Grækenland
  3. Rhodos, Grækenland

Kilde: TUI, Bravo Tours, Spies

Men det er det også for alle andre europæere, som også søger sol og varme i år. Og det sætter branchen under pres, lyder det fra en stribe rejsebureauer.

- Det mest grelle eksempel er på Gran Canaria, hvor et enkelt hotel i år har hævet priserne med 65%, fortæller Peder Hornshøj, der er direktør i Danmarks tredjestørste charterbureau Bravo Tours.

Hotelpriserne stiger i syden

Samme oplevelse melder man om hos TUI. Her betegnes situationen som et spil matador, hvor dem der vinder, er dem med hotellerne på de helt rigtige placeringer.

Særligt på Mallorca er prisen steget med hele 20 procent på hotellerne, oplyser Danmarks største rejsearrangør Spies til TV 2 Business. Her har Bravo Tours oplevet prisstigninger på op til 20 procent.

Sender I så regningen videre til kunderne?

- Når der er hoteller, der har så vanvittige priser, så bruger vi dem ikke. Men vi ser generelt prisstigninger rundt om i sydeuropa, fordi der er så stort et pres i øjeblikket. Og det vil blive dyrere nogle steder, mens vi andre steder kan holde niveauet, siger Peder Hornshøj fra Bravo Tours og fortsætter: 

- Hvis vi ser på de priser, vi får for rejserne, så afspejler det ikke prisstigningerne på hotellerne. Desværre. Vi få stort ser samme pris som sidste år, så vi har været nødt til at spare på andre områder for at absorbere prisstigningerne, forklarer han.