Mobilkunder kan se frem til en ekstra-regning: Se hvor meget det koster dig

Danske mobilkunder kan se frem til en ekstra-regning på op mod 400 millioner kroner, viser en rundringning foretaget af TV 2 Business.

Når roaming-afgiften om en måned forsvinder og gør det billigere at gå på nettet i udlandet, vil det koste de danske teleselskaber dyrt - og den regning sender de videre til kunderne.

En rundringning foretaget af TV 2 Business viser, at omkring 1,7 million mobilkunder herhjemme vil opleve en prisstigning på op mod 20 kroner om måneden, hvilket vil give en samlet årlig ekstra-regning på mellem 200 og 400 millioner kroner.

Det er senest mandag, at teleselskaberne skal varsle det, hvis de skal hæve priserne fra den 15. juni, hvor roaming-afgiften forsvinder.

- Det er ærgerligt, at de alle hæver priserne. Jeg havde gerne set, at de var mere innovative og prøvede at indføre nogle forskellige abonnementer, siger Ilyas Dogru, der er politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

Højere priser efter EU-bestemmelse

Prisstigningerne kommer, fordi man i EU er blevet enige om, at teleselskaberne ikke længere må tage ekstrabetaling fra kunder, der bruger sin mobiltelefon i udlandet.

Og det kommer til at koste dyrt for en række af de danske teleselskaber.

SÅDAN GØR DE STORE TELESELSKABER

Her kan du se, hvad selskaberne har varslet:

  • TDC: Indfører en prisstigning på 10-20 kroner på deres abonnementer
  • Telia: Indfører en prisstigning på 10-20 kroner på en række abbonnementer
  • Telenor: Indfører en prisstigning på 10-20 kroner på en række abbonnementer
  • 3: Gør intet ved sine priser, men har indført billigere abonnementer, som ikke kan bruges i udlandet.
  • CBB: Hæver sine priser med 10-20 kroner, og indfører samtidig billigere abbonnementer, der ikke kan bruges i udlandet.
  • Plenti: Hæver sine priser med 20 kroner.
  • Oister: Gør intet ved sine priser.

Når danske kunder henter mails og surfer på nettet fra udlandet, bliver det danske teleselskab takseret op til 57 kroner per gigabite, som kunden bruger.

Hidtil har teleselskaberne kunne sende regningen videre forbrugerne.

Men med EU’s bestemmelse må teleselskaberne ikke længere tage ekstra betaling, når man bruger sin telefon i udlandet.

Og spørger man teleselskaberne, kommer det til at gøre ondt på dem, fordi der rejser flere danskere ud af landet, end der kommer turister til Danmark.

 - Når et dansk teleselskab ikke må opkræve betaling for en danskers forbrug i udlandet, men han får en regning, så skal pengene tjenes et eller andet sted fra. Og hvis de ikke kan gøre det på den udenlandske trafik, så må man gøre det på national trafik, siger telekonsulent fra Strand Consult, John Strand, der føler markedet tæt.

TDC: Vi tjener ikke penge på det

TDC har ifølge It-watch meldt ud, at de forventer, at det vil koste forretningen omkring 150 millioner kroner. En regning de sender videre til kunderne ved at skrue op for priserne med mellem 10 og 20 kroner.

Teleselskabet vil ikke stille op til interview, men i en mail til TV 2, afviser selskabet, at de tjener penge på at sætte priserne op.

Priserne vil fortsætte op

Der er dog stor usikkerhed omkring, hvor meget det vil koste de danske teleselskaber, når de ikke kan tage penge for, at kunderne bruger mobilen i udlandet. 

Det sker den 15. juni

  • Fra 15. juni må teleselskaber ikke længere tage ekstra betaling for at kunder bruger telefonen i et af de andre 27 EU-lande.
  • Der vil være en øvre grænse for, hvor meget data kunderne må bruge uden for landets grænser. I Danmark ligger det typisk på 5-6 gigabyte om måneden.
  • Nogle teleselskaber tilbyder abonnementer, hvor priserne ikke stiger.

Og derfor kan vi forvente endnu højere priser fra teleselskaber, mener John Strand.

- Vi ved jo ikke, hvor meget kunderne vil bruge telefonerne i udlandet, når de ikke længere skal betale ekstra for det. Og derfor kan vi godt forvente flere prisstigninger.