Tilbuds-site konkurs efter millioner i støtte

16x9
Flere kapitalindsprøjtninger var ikke nok til at redde kuponportalen Bownty. Foto: Bownty / Bownty

Tilbuds-sitet Bownty skulle være Momondo for gode tilbud på nettet, men er endt med uventet konkurs.

Det skulle have været så stort, men nu har onlinemarkedspladsen og kuponportalen for tilbud Bownty opgivet ævred og indgivet konkursbegæring.

Bowntys forretning gik ud på at samle de bedste tilbud fra internetdealsites som Spotdeal og Sweetdeal og havde ifølge dem selv flere millioner brugere spredt over Europa.

Så sent som for halvandet år siden fik Bownty en stor klump penge på 25 millioner kroner at arbejde med fra en investorkreds, der blandt andet tæller Seed Capital til at få den underskudsgivende iværksætterforretning til at blomstre.

- Markedet voksede desværre aldrig, som vi havde håbet. Teamet har leveret en solid indsats og lagt meget blod, sved og tårer i Bownty, så det er selvfølgelig ærgerligt, at det ikke lykkedes, siger Lars Andersen, Seed Capitals medlem af Bowntys bestyrelse, til Finans.dk.

Medstifter lun på at gå videre

I august sidste år valgte medstifter Steffen W. Frølund at sige op som topchef og forlade Bownty. Her var han meget tydelig omkring sin uenighed omkring de øvrige stifteres ønske for strategien.

For et år siden havde Bownty 40 ansatte, men umiddelbart inden konkursbegæringen var der tre ansatte. Medstifter Palle Ladbye-Hansen siger til Finans.dk, at han undersøger muligheden for at overtage dele af konkursboet. TV 2 har ikke kunnet få fat i hverken bestyrelsesformand Pia Vemmelund eller Steffen W. Frølund.

Da Seed Capital og det engelske investeringsselskab Howzat i efteråret 2015 førte an i kapitalindskuddet på 25 millioner kroner, lød det i pressemeddelelsen fra Steffen W. Frølund som direktør, at der nu var penge til at skabe et stort, succesfuldt selskab, der gør for deals på lokale oplevelser, hvad Momondo har gjort for rejsemarkedet.

- Med investeringen får vi nu en række investorer om bord, som allesammen har været med til at skabe nogle meget succesfulde virksomheder bygget på samme forretningsmodel, sagde Steffen W. Frølund dengang.