Farvel til Netto i England gør ondt på Dansk Supermarked

Det har gjort rigtig ondt at opgive Netto i Storbritannien, men trods stort dyk i overskuddet slår Dansk Supermarked sin kriseramte konkurrent, Coop.

Efter landets største dagligvarekoncern, Coop, for nylig leverede et virkelig dårligt regnskab, har ærkerivalen Dansk Supermarked kæmpet sig til en salgsfremgang. Men den danske krig på dagligvarer med slagtilbud og prisfald giver den laveste indtjening siden 2012.

Dansk Supermarkeds 50.000 medarbejdere fik herhjemme svinget for lidt over en halv milliard mere over diskene i blandt andet Føtex, Bilka og Netto i 2016 til knap 58 milliarder kroner, hvor Coop måtte acceptere et tilbageslag i salget.

Men fremgangen i omsætningen drypper ikke ned på bundlinjen, hvor især beslutningen om at lukke Netto i Storbritannien giver et regnskabssmæk på 200 millioner kroner, og bundlinjen i supermarkedskæderne faldt mærkbart til 1,3 milliarder kroner.

- På trods af, at det danske marked var præget af stagnerende forbrug, voksende prisfølsomhed og fortsat intens kamp om kunderne, bidrog alle forretningsområder til omsætningsvækst, lyder det i pressemeddelelsen fra administrerende direktør Per Bank.

Nye togter efter britisk nedtur

Ud over den dyre nedlukning af Nettos britiske eventyr kæmper direktøren også med store afskrivninger samt små fortjenester på frasalg af ejendomme, der ikke er brug for i kerneforretningen.

Coops regnskab for knap 14 dage siden viste tilsvarende store udgiftsposter, der mere end halverede overskuddet. Det fik topchef Peter Høgsted til at udnævne sig selv til ugens taber, og Per Bank kan heller ikke lade være med at konstatere, at Dansk Supermarked bliver siddende på tronen som den finansielt stærkeste dagligvarekoncern i Danmark.

Efter nederlaget i Storbritannien sætter Dansk Supermarked nu erobringskræfterne ind på Sverige og Polen, hvor flere Netto-butikker vil skyde op, og så vil direktøren også vinde dansk terræn ved at skærpe de digitale muligheder med nye tiltag i ærmet og fortsat øremærke penge til at investere i supermarkedkædens fysiske butikker.

Vil være størst på nettet

Uden for markedet for madvarer stjal Dansk Supermarked kunder fra konkurrenterne inden for øvrige dagligvarer, isenkram og tøj, hvilket koncernen begrunder med stigende salg i Bilka og Føtex samt et stærkt forøget onlinesalg i de to kæder og så på Wupti.com.

Dansk Supermarked går efter at blive den førende onlinesælger på dagligvarer herhjemme.

- Vores finansielle styrke gør det muligt at satse digitalt, samtidig med at vi fortsætter med at udvikle voresvareudbud og sænker priserne til fordel for vores kunder, som får mere værdi for pengene, siger Per Bank.