Dansk Supermarked vil ikke stoppe priskrig

Priskrigen blandt supermarkedskæderne herhjemme har været lang og opslidende, men den vil vare længe endnu, lyder det fra Dansk Supermarked.

Man skal ikke være bange for at tabe for at vinde, er mantraet for Dansk Supermarkeds topchef, Per Bank. Det betyder, at danskerne kan glæde sig over, at tiden med billige dagligvarer langt fra er ved at rinde ud.

Discountkrigen er tydelig at aflæse i regnskaberne hos supermarkedskæderne, hvor overskuddet hos de to største spillere, Coop og Dansk Supermarked, falder kraftigt.

Jeg kan love dig for, at priserne bliver holdt i ave.

Per Bank, adm. direktør Dansk Supermarked

Prisen bliver holdt nede

Men selvom rivalernes langstrakte kamp på pris gør rigtig ondt på branchen, så vil Dansk Supermarked med kæderne Bilka, Føtex og Netto ikke sætte en stopper for priskrigen. Det er på trods af, at der efter lang tids stilstand ser ud til at komme en smule gang i inflationen og dermed prisen på varer.

- Jeg kan love dig for, at priserne bliver holdt i ave, og vi vil gøre vores til, at priserne vil være konkurrencedygtige og holdt nede også fremadrettet. Vi vil fokuserer meget kraftigt på prisen og sikre, at pris og kvalitet fortsat hænger sammen, siger Per Bank.

De handlende har de sidste par år oplevet et decideret prisfald med deflation i stedet for inflation, mens discountkrigen har hindret prisforhøjelser. Derfor har det været et godt år for danskerne, konstaterer supermarkedsdirektøren.

- Selvom kunderne fylder flere varer i kurvene, så giver det ikke større omsætning, fordi priserne er faldet. Men danskerne kan glæde sig over at have fået billigere varer, end de har haft i rigtig, rigtig mange år, siger Per Bank, der med prisfaldene er ekstra glad for at se kunderne have lagt godt en halv milliard kroner mere i hans butikker sidste år.

Coop kunne som landets største dagligvarekæde ikke mønstre fremgang i omsætningen og måtte se sit overskud mere end halveret i 2016. Lukning af 27 Fakta-butikker samt redesign af andre var det mest tydelige bevis på, at discountkrigen rammer hårdt.

Rema 100 luret discountkrigen

Da Coops dårlige regnskab blev fremlagt tidligere på måneden, erklærede Per Østergaard Jacobsen, der er ekstern lektor på Copenhagen Business School, norskejede Rema1000 for vinderen af discountkrigen.

- Rema 1000 har for eksempel set, at det er cirka 44 procent af den danske befolkning, der består af én person i husholdningen. De gør mere ud af at have nogle fornuftige priser, selv om man ikke køber voldsomt stort ind, sagde Per Østergaard Jacobsen og sammenlignede med, at man i Netto skal købe et helt kilo hakket oksekød for at få det til en fornuftig pris.

På Dansk Supermarkeds to do-liste står satsningen på at øge det digitale udbud og sætte sig på førstepladsen som den største supermarkedskæde online, mens Coop i dag er størst på fysiske dagligvarerbutikker. Her er priskrigen også et effektivt værktøj.

- Vores finansielle styrke gør det muligt at satse digitalt, samtidig med at vi fortsætter med at udvikle voresvareudbud og sænker priserne til fordel for vores kunder, som får mere værdi for pengene, lyder det fra Per Bank.