Supermarkeds-direktør: Sådan banker vi gigantiske Amazon

Den danske handelsplatform Wupti skal være mere aggressiv end Amazon for at holde den amerikanske gigant ude, lyder budskabet fra Dansk Supermarked.

Amazon skal ikke have lov at overtage markedet for nethandel i Danmark, og derfor vil Dansk Supermarked nu samle de danske netbutikker i koncernens platform, Wupti.

Opråbet fra Dansk Supermarked kommer, efter Amazon har ædt markedsandele i flere andre europæiske lande. Ifølge Børsen har Amazon taget 30 procent af den samlede nethandel i Tyskland og Frankrig og en fjerdedel af handlen i Storbritannien.

Til sammenligning har Amazon en mere beskeden andel af den danske nethandel på 1,9 procent.

Amazons forretningsmodel går traditionelt ud på at have meget lave marginer, altså køre med meget små overskud på indtjeningen, og dermed dumpe priserne ned i et niveau, hvor konkurrenterne ikke kan være med.

Åbner til sommer

Det afskrækker dog ikke Dansk Supermarkeds direktør for e-handel, Kenneth Nielsen.

- Vi er endnu mere aggressive end Amazon, for de virksomheder, som vil sælge varer hos os, får endnu mere attraktive vilkår, når de kommer om bord på vores markedsplads, siger Kenneth Nielsen fra Dansk Supermarked til TV 2.

Det er foreløbig planen, at Wupti åbner op for de traditionelle konkurrenter i nethandlen til sommer.

Skal sikre lave priser

Ifølge Kenneth Nielsen skal det nye tiltag komme kunderne til gode i form af lavere priser.

- Vi sikrer os, at vores kunder får så stort et udvalg som overhovedet muligt og de bedste priser, og det er måden, vi tager kampen op med Amazon på, siger han.

En af Dansk Supermarkeds største konkurrenter herhjemme, Coop, har ingen planer om at gå sammen med Dansk Supermarked for at stå stærkere mod Amazon og andre internationale aktører.

- Vi har taget højde for, at Amazon bliver mere aktiv i Danmark på et tidspunkt. Derfor har vi satset på nicher som salg af FDB-møbler, som andre ikke kan kopiere online, siger Jens Juul Nielsen, pressechef i Coop, til TV 2.

Han afviser samtidig, at Coops egen netbutik vil åbne for, at andre kan sælge deres varer gennem Coops platform.

Vanskelig kamp mod Amazon

Brancheorganisationen FDIH, som taler på vegne af den danske nethandelsbranche, støtter op om Dansk Supermarkeds nye tiltag.

- Vi synes, det er godt med nogle initiativer, som kan være med til at tage kampen op med Amazon lokalt, det hylder vi, siger Niels Ralund, der er direktør i FDIH, til TV 2.

Men er det gangbart for Dansk Supermarked at gå op mod Amazon?

- Jeg synes ikke, at man skal lægge sig fladt på ryggen, men det er da utroligt vanskeligt at gå op mod Amazon, og det kommer Dansk Supermarked heller ikke til at gøre. Men de kan præge det danske marked på en måde, der kan holde Amazons markedsandel nede, siger Niels Ralund.