Uber lukker i Danmark

Den populære samkørselstjeneste lukker ned i Danmark på grund af den nye taxalov.

Uber lukker ned i Danmark, det fortæller selskabet på et pressemøde i dag. Ifølge selskabets danske talsmand, Kristian Agerbo, bliver den populære samkørselstjeneste endeligt lukket den 18. april. De danske brugere har kunnet bruge tjenesten i 2,5 år, og der er i skrivende stund over 2.000 chauffører og over 300.000 brugere.

- Uber har besluttet, at vi lukker tjenesten i Danmark, det gør vi på grund af af den politiske lovgivning om taxaloven, siger Kristian Agerbo.

- Der er rigtig mange elementer i aftalen (taxaloven red.), som bevæger sig i den forkerte retning. Helt grundlæggende er vi ikke en traditionel taxa-service, vi er en app. Og der er flere ting, som vi ser som en udfordring, siger Kristian Agerbo.

Ifølge Kristian Agerbo drejer det sig om de store vanskeligheder, som er forbundet med at opnå tilladelse til at køre passagerer rundt i København, derudover skal man med den nye taxalov have installeret taxameter og sædefølere i bilerne.

- Nu fokuserer vi på at hjælpe chaufførerne videre. Vi vil også fortsætte dialogen med politikerne og håber, at de vil ændre loven, så danskerne igen kan få glæde af moderne teknologi som Uber, siger Kristian Agerbo, der altså ikke afviser, at Uber kan komme tilbage på det danske marked.

Advarede efter ny lov

Allerede i forbindelse med afsløringen af den nye taxalov udtalte Uber, at loven kunne gøre det af med tjenesten i Danmark.

- Det er ærgerligt at se Danmark tage et skridt tilbage. Uber er blevet omfavnet af mere end 2000 chauffører, hvis familier er afhængige af denne service, og af mere end 300.000 brugere. Denne aftale truer selve Ubers og andre lignende tjenesters eksistens i Danmark, skrev Carl Edvard Endresen, som er direktør for Uber i Danmark, i en kommentar til TV 2 i sidste måned.

Aftalen betyder blandt andet, at man ikke kan bruge sin private bil til at køre Uber fremover. I stedet skal man bruge en bil, hvor der er påmonteret taxameter og sædeføler. Noget Transportminister Ole Birk Olesen (LA) selv var ærgerlig over, da loven skulle præsenteres:

- Jeg synes, det er ærgerligt, at private ikke kan få lov til at brug deres egne biler til at tjene ekstra penge aftener og weekender, hvis de lever op til krav om skattebetaling og så videre. Men det var der ikke et flertal for, så det kunne regeringen ikke komme igennem med, sagde Ole Birk Olesen dengang.

"God tur hjem"

De første politiske udmeldinger er allerede begyndt at strømme ind, og fra SF har Karsten Hønge sendt en afskedssalut Ubers vej.

- Det er en glædens dag, at Uber nu skal køres til ophugning. Jeg græder tørre tårer. Jeg vil bare ønske Uber go’ tur hjem, siger Karsten Hønge og fortsætter:

- Teknologi og innovation er godt – men det må aldrig skade ordentlig løn og arbejdsforhold for de ansatte. Ubers forretningsmodel er at give usikre vilkår til deres ansatte. Det holder slet ikke og jeg er glad for at vores samfund siger klart fra overfor en så grådig og grisk virksomhed som Uber, siger Karsten Hønge, som er transportordfører i SF.

Dom indledte nedtur

Ubers problemer på det danske marked tog for alvor fart, da Østre Landsret i november sidste år dømte en Uber-chauffør for ulovlig taxa-kørsel.

Og der var ikke meget tvivl hos Østre Landsret om, at Uber kunne sidestilles med taxakørsel.

- Det lægges efter bevisførelsen til grund, at de omhandlede kørsler er foretaget med pas­sagerer, der ikke har nogen nærmere tilknytning til tiltalte ud over anvendelsen af Ubers internetapplikation, og at kørslerne er udført mod en betaling, der overstiger de med kørslen direkte forbundne omkostninger til f.eks. benzin eller olie, stod der i dommen fra sidste år.

Den dømte chauffør fik en bøde på 6000 kr., hviket var samme dom Københavns byret var kommet frem til et halvt år tidligere.

Uber har i forbindelse med lukningen sendt denne mail til sine mange danske chauffører:

square to 16x9