Lakridskonge investerer millioner i spirende blyanter

Lakridskongen Johan Bülow investerer i de spirende blyanter Sprout, der efter brug kan blive til krydderurter og blomster

Ideen bag Sprout-blyanterne er egentlig simpel: Når blyanten er for kort til at skrive med, så planter du den i lidt jord - og venter så bare på, at krydderurter, grøntsager eller blomster vælter op af jorden.

Sprout sælges i dag i mere end 60 lande og omsatte sidste år for 14 mio. kroner. En omsætning, som Johan Bülow, der ellers gør sig mest i lakridser, nu skal være med til at booste:

- I en stramt digitaliseret verden, hvor man selvfølgelig har hele den digitale fokus, så vil der blive skabt nogle bløde værdier og der ligger Sprout som et fantastisk eksempel på et produkt, der sagtens kan leve uden for den digitale verden også, siger Johan Bülow.

- Sprout har en reel berettigelse i et marked med et kæmpe potentiale. Der sælges omkring 15 mia. blyanter på verdensplan, og jeg finder ikke Sprout´s mål om at nappe én procent af markedet urealistisk, siger lakridskongen.

Træder ind i bestyrelsen

Samtidig med investeringen, på et ikke nærmere specificeret millionbeløb, indtræder Johan Bülow i Sprouts bestyrelse. En bestyrelse, der herefter består af Tommy Andersen, aktionær og tidlig investor i Sprout som formand, Michael Stausholm som stifter og adm. direktør, samt altså Johan Bülow.

- Vi er utrolig glade for at have Johan Bülow med ombord. Han bibringer en kolossal viden omkring vækst af virksomheder, branding,markedsføring, og go-to-market. Også på retail, hvor vi har planer om at vokse, siger stifter og adm. direktør for Sprout, Michael Stausholm.

Sprout, der forhandler blyanter som kan blive til krydderurter, vil fokusere mere på opsøgende salg. Det fortæller direktør Michael Stausholm.

Sprout forventer at omsætte for 20 millioner kroner i indeværende år.