Lars Larsen skyder penge i dansk sushikæde: Skal vokse til udlandet

16x9
Dynerne har gjort ham til en af landets rigeste mænd. Nu bruges en del af formuen til at finansiere en stor ekspansionsplan for sushikæden Letz Sushi, Foto: Henning Bagger / Scanpix Denmark

Investeringen i Letz Sushi har kostet Lars Larsen dyrt, men han er alligevel klar til at skyde flere penge i den skrantende sushikæde.

Hvad har dyner, golf og sushi med hinanden at gøre?

Ikke umiddelbart det helt store. Men alle tre ting er en del af Lars Larsen enorme erhvervsimperium, og mens dynerne har gjort Larsen til en af landets rigeste mænd, har både golf og sushi gjort gevaldige indhug i formuen.

Det er dog ikke noget, der får Lars Larsen til at kaste sig tilbage i dynerne og droppe de mindre lukrative investeringer.

Tværtimod.

Larsen står klar med checkhæftet

Ifølge Fødevarewatch har Lars Larsen valgt at øge sin investering i Letz Sushi for at finansiere en ny strategi, der skal fordoble antallet af restauranter og gå ind på detailmarkedet ved at sælge sushi til kunderne fra supermarkedskæder.

- Vi vil levere et mere high-end produkt end det, som findes på detailmarkedet nu. Men vi har en hyldetid, der naturligvis giver et andet produkt end det, du kan købe i vores restauranter. Vi kalder heller ikke vores sushi i supermarkederne Letz Sushi, vi giver det søsternavne, som dog refererer til os. På den måde differentierer vi vores branding, siger Anders Barsøe til FødevareWatch.

Store ambitioner

Det er ifølge Fødevarewatch ikke besluttet, hvilke supermarkedskæder Letz Sushi vil samarbejde med, men produkterne vil blive solgt under navnene Naoki by Letz Sushi og LeSu.

Og Letz Sushi vil ikke blot vokse herhjemme. Ambitionen er, at sushikæden også vil etablere sig i flere lande. I første omgang vil kæden kaste blikket på Tyskland og Sverige, da disse markeder ifølge Barsøe minder om det danske marked.

Indtil nu har Letz Sushi dog langt fra været en guldgrube - og dermed har den også været en torn i pengepungen på købmanden Lars Larsen.

Kæden, som Larsen investerede i i 2013, har de seneste år tabt millioner og atter millioner af kroner.