Anklage om industrispionage ved tildeling af metro-kontrakt

Industrispionage gjorde udfaldet i konkurrencen om reklamerettighederne i metroen. Det mener en dansk virksomhed på baggrund af en række mails.

- Vi skal passe meget på ikke at kunne blive beskyldt for urent spil.

Sådan skriver en af cheferne i reklamefirmaet Clear Channel ud til resten af ledelsen. De er midt i en konkurrence om en stor millionkontrakt, og de holder møder med konkurrentens tekniske direktør, som giver dem fortrolige oplysninger.

Sådan fremgår det af en række interne emails fra Clear Channel, som TV 2 er i besiddelse af.

Det er netop urent spil, reklameselskabet bliver beskyldt for i dag. Clear Channel vandt kontrakten for næsen af konkurrenten Out Of Home Media. Direktøren for sidstnævnte er ikke i tvivl om, hvorfor de tabte kontrakten, som ifølge ham ville give en øget omsætning på et trecifret millionbeløb.

- Vi er gået glip af metro-kontrakten, fordi der er blevet brugt ulovlige metoder, og konkurrenten har kendt vores bud på forhånd og derfor kunne overbyde os, siger Henrik Sørensen.

Offentlige millioner

Outdoor-branchen er den del af reklameindustrien, der beskæftiger sig med reklamer i det offentlige rum. Det kan være på billboards, bustoppesteder og som i denne sag metroen.

Reklamerne er ofte offentlige steder, så det handler om mange offentlige millioner, når outdoor-selskaberne køber rettighederne til at vise reklamer.

På udkig efter job

Industrispionage bliver ofte begået af utilfredse nuværende eller tidligere medarbejdere, som enten får penge eller bliver presset til udlevere forretningshemmeligheder til konkurrenten.

Den tekniske direktør i Out Of Home Media var interesseret i et job hos konkurrenten Clear Channel, fremgår det af de emails, som TV 2 er i besiddelse af.

- Som aftalt fremsender jeg hermed mit CV, I håb om, at min profil på et tidspunkt kunne passe ind, skriver den tekniske direktør i Out Of Home Media (OOHM) til salgsdirektøren i Clear Channel efter deres første møde i januar 2015.

Fortrolige oplysninger

I marts mødtes de igen. Efterfølgende skrev salgsdirektøren en email rundt til resten af ledelsen i Clear Channel:

- Jeg fik en del information fra (den tekniske direktør red.) vedr. OOHM.

Herefter gennemgik han i mailen en række fortrolige oplysninger om en af Out Of Home Medias kontrakter, og han gengav præcist, hvad Out Of Home Media havde budt i første runde på metro-kontrakten.

- (Den tekniske direktør) havde skrevet ned, hvad HS har budt på Metroen, står der i mailen. HS er direktør i Out Of Home Media Henrik Sørensen.

- Så bør vi gå videre

Henrik Sørensen fortæller, at oplysningerne om, hvad hans firma bød i første budrunde var afgørende for, at Clear Channel kunne vinde konkurrencen i anden og sidste budrunde.

Henrik Sørensens andet bud var – ifølge ham selv - stort set identisk med det første. Dermed havde Clear Channel muligheden for at justere deres bud. Af mailen fremgår det også, at Clear Channel bruger oplysningerne om Out Of Home Medias bud som grundlag for, hvordan de selv skal agere i konkurrencen.

- Hvis MG er præmissen, så bør vi gå videre, står der i mailen.

MG er en betegnelse for minimumsafgift og henviser til, hvor meget Out Of Home Media vil betale for metro. Clear Channels ledelse mener tilsyneladende, at de står stærkt på det konkurrenceparameter i udbuddet efter at have set Henrik Sørensens første bud.

- Strafbart

Lige præcis den sætning er meget afgørende for, om Clear Channel, som er en stor international reklamevirksomhed, har forbrudt sig imod loven. Det springende punkt er, om Clear Channel reelt har brugt tallene:

- Hvis de har vidst, at de nu taler med en medarbejder fra et konkurrerende firma, og han leverer nogle oplysninger til dem, som de må vide er fortrolige, og de så bruger dem, så vil det være strafbart, siger juraprofessor fra Aalborg Universitet Lars Bo Langsted.

- Det ser ud som om, man har benyttet de tal, man har fået, men det er svært at se afgørende ud fra mailen, siger Lars Bo Langsted.

Industrispionage

Henrik Sørensen fortæller, at hans tidligere tekniske direktør slet ikke havde adgang til de oplysninger, som han ifølge mailen har givet videre til Clear Channel. Henrik Sørensen tror, at han i sin egenskab af teknisk direktør med ansvar for it-systemer har hacket sig til adgang:

- Det er ulovligheder. Det er industrispionage. Det er indbrud i vores IT-system. Det er chokerende, at der bliver brugt den type metoder for at opnå forretningsmæssige mål, siger Henrik Sørensen.

Hvis den udlægning er rigtig, er der tale om industrispionage, fortæller Lars Bo Langsted:

- Det er industrispionage, når man skaffer sig adgang til oplysninger, som man ikke har lov til at skaffe sig adgang til.

Aldrig haft oplysningerne

Den tidligere tekniske direktør arbejder ikke længere i Out Of Home Media – og heller ikke i Clear Channel, som han var interesseret i. Han skriver i en mail til TV 2, at han aldrig har haft de omtalte oplysninger om metroudbuddet eller givet dem videre til Clear Channel.

Clear Channel har ikke kommenteret anklagerne fra Henrik Sørensen, men påpeger i en email, at de i øjeblikket har en retssag kørende med i forbindelse med en anden uoverensstemmelse.

Metro Service, som står for driften af metroen og afholdt udbuddet, skriver at de fulgte alle regler på området:

- Vi overraskede over indholdet af din mail. Hvis oplysningerne er korrekte, er det meget alvorligt, og vi forventer så, at sagen bliver undersøgt af myndighederne.