Norwegian-direktør: Vi interesserer os ikke for SAS

16x9
Bjørn Kjos og Norwegian præsenterer pænt regnskab, men investorerne tager ikke godt imod det. Foto: Linda Kastrup / Scanpix Denmark

Norske Bjørn Kjos er ligeglad med, om Norwegian flyver med flere passagerer end konkurrenten SAS. Det følger han ifølge ham selv slet ikke med i.

Fornylig trådte Norwegian på speederen og fløj fra SAS. For første gang nogensinde havde det norske lavprisselskab flere passagerer end SAS.

Men ifølge det norske selskabs direktør, Bjørn Kjos, er det ikke noget, han går og bekymrer sig om.

- Jeg læser det faktisk bare i avisen. Det følger vi overhovedet ikke med. Der er så mange, der er større end os, siger Bjørn Kjos.

I dag kunne han så præsentere et overskud på lidt under en milliard, mens omsætningen landede på 26 milliarder norske kroner. Det er en stigning på 16 procent i forhold til 2015.

Straffet at investorerne

Men selvom overskuddet kommer tættere på en milliard, bliver den norske strategi indtil videre ikke taget godt imod af dem, der har penge i selskabet. Nemlig aktionærerne.

I løbet af det seneste år har udviklingen i grafen stort set ligget på samme niveau med lidt udsving. 

Norwegian-aktien er faldet i værdi siden 2016.
Norwegian-aktien er faldet i værdi siden 2016. Foto: Bloomberg / TV 2

I løbet af i dag faldet aktien dog. Den røg ned efter et gok i nøden, der fik aktien til at dale med 5,7 procent.

Alligevel mener Bjørn Kjos ikke, at der er grund til bekymring.

- At investere i Norwegian er ikke for daytradere. Det er mere langsigtet. Har vi ret i vores vision eller har vi ikke ret – indtil videre har vi i hvert fald præsteret det bedste resultat siden vi startede op, siger Bjørn Kjos.

Samtidig er hele det norske aktieindeks dog steget med 30 procent.

Ifølge Jacob Pedersen, chefanalytiker hos Sydbank, skal man lave en vækstcocktail, før man investorerne vil belønne det norske selskab. 

- Investorerne forventer, at de bliver ved med at vokse og så skal man vise, at man kan tjene penge på den vækst, der ligger ude i fremtiden, siger han.

Det bekymrer dog ikke Bjørn Kjos. 

- Jeg havde nok ikke været investor, hvis jeg ikke havde troet på, at det var lønsomt, det vi gør.

Investeringer på vej

Han mener, at investorerne kan se frem til at få udbetalt udbytte inden for et par år.  Det skal blandt andet ske med en udbygning af langdistanceruterne.

Det vil tage tid at bygge langdistanceruterne op, men vi kommerr til at øge med 60 procent i 2017 og fordoble i 2018.

- Så er vi oppe på en skala, hvor vi kan være til stede for alle. Der vil omkostningerne også falde og vi vil have et bedre produkt, siger Bjørn Kjos.

Norwegian fløj med sine første norske passagerer på en indenrigsrute i Norge i 2002. Der er 5500 ansatte, der flyver 447 ruter til 138 forskellige lande.