Danske Bank dropper nyt mobilt dankort

Danske Bank siger nej til en ny mobil betalingsløsning fra Nets. Dermed må 3,3 millioner brugere af MobilePay kigge langt efter den funktion.

Nets er fra i foråret klar med en app, så danskerne kan bruge dankortet via mobilen i butikkerne.

Det erfarer TV 2 Business.

Men den nye løsning bakkes ikke op af Danske Bank, der har besluttet ikke at integrere det mobile dankort i deres populære tjeneste MobilePay. Dermed får MobilePays 3,3 millioner bruger ikke adgang til det nye mobile dankort.

- Efter et langt forhandlingsforløb er Danske Bank endt med at meddele Nets, at det kommende mobile dankort ikke passer ind i MobilePay appen. Banken vurderer, at en accept af det mobile dankort vil komplicere mange brugeres oplevelse ved at bruge MobilePay og begrænse løsningens innovation og udvikling, siger chefen for Danske Banks Personal Banking, Jesper Nielsen, til TV2 Business.

Banken takker nej til det mobile dankort på grund af udfordringer med brugervenlighed, tilgængelighed og fremtidig innovation - og understreger samtidig sin fortsatte opbakning til det fysiske dankort.

- Med MobilePay har vi skabt en løsning, som brugerne er meget glade for. Vi har bygget et enkelt, brugervenligt og effektivt produkt, som vi gerne vil værne om. Samtidig ønsker vi sammen med MobilePays partnerbanker at have kontrol over løsningen og den videre udvikling i fremtiden, siger Jesper Nielsen.

MobilePay udvikler lynbetalinger til butikkerne

Han fremhæver, at MobilePay allerede er i fuld gang med at udvikle en række løsninger - heriblandt en model, hvor brugerne end ikke behøver logge på telefonen eller appen, når de betaler indkøb for beløb op til få hundrede kroner.

Det kommer til at ske gennem den effektive konto-til-konto struktur, som er under etablering på tværs af MobilePays partnerbanker.

Målet er, at brugerne og de erhvervsdrivende får en problemløs, effektiv og ensartet betalingsoplevelse.

- MobilePay har sandsynligvis den største palette af mobile betalingsfunktioner i verden og har skruet yderligere op for innovationen efter tilkomsten af de mange nye partnerbanker. Vi vil inden sommer tilpasse vores priser, så de bliver særdeles konkurrencedygtige overfor alle typer erhvervskunder. Vi ser lyst på fremtiden og byder alle velkomne til at deltage i den videre udvikling af MobilePay, siger Jesper Nielsen.