Bestseller-milliardærs pengespor peger frem mod dansk modes fremtid

16x9
Anders Holch Povlsen holder sig ikke tilbage med investeringerne i internethandel. Foto: Jeppe Michael Jensen / Scanpix

Rigmanden Anders Holch Povlsen, der står i spidsen for tøjimperiet Bestseller, planter frøene til en dansk, digital modefremtid.

44-årige Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen har de seneste år strøet sin formue ud som brødkrummer i et brødrene Grimm-eventyr, og investeringerne giver et hint om, hvilken vej den absolut største spiller ser modeindustrien bevæge sig.

Alt tyder på en digital fremtid.

Med en formue opgjort til 39 milliarder kroner af Berlingske Business er han ikke bare Danmarks næstrigeste mand, han er også manden, som leder vejen for resten af dansk modeindustri med sine investeringer i opstartsvirksomheder og modehusets satsninger.

Ligesom at Anders Holch Povlsen ikke er sky for at træde på speederen i en af sine luksusbiler, holder han sig heller ikke tilbage, når det kommer til kaste penge i en vifte af online iværksætterprojekter i dansk og international modeindustri.

Tøjkøberne skal findes på nettet

Siden faren Troels Holch Povlsen overdrog ansvaret for tøjimperiet til Anders i 2001, er det ham, der har bestemt, hvor milliarderne skal placeres.

Anders Holch Povlsen mest markante investeringer tæller blandt andet en række virksomheder, som sælger tøj via internettet, herunder britiske ASOS, tyske Zalando, danske Stylepit og senest også danske Miinto.

Væksten i onlinesalg af tøj og sko er eksploderet

Thomas Klausen, direktør for Dansk Mode & Textil

Også når det kommer til andet end salg af tøj online, er Anders Holch Povlsen fremme i skoen. Online dagligvarehandler som Nemlig.com og Intervare har fået lov til at få lidt af formuen, og det har onlinehandel af hårde hvidevarer WhiteAway og den tyske online designmøbelforretning AmbienteDirect også.

Rammer helt rigtigt

Bestseller-milliardæren har fat i den lange ende, siger Thomas Klausen, direktør for Dansk Mode & Textil.

- Væksten i onlinesalg af tøj og sko er eksploderet. I Danmark bliver der handlet for omkring 20 milliarder kroner tøj, sko og smykker om året.

Hos en af Anders Holch Povlsens største investeringer, Asos, som han ejer 28 procent af, forventer man, at salget stiger med 25-30 procent i 2017 i forhold til sidste års omsætning på knap 11 milliarder kroner.

Zalando, som han ejer 10 procent af, så sin omsætning vokse med 23 procent til knap 27 milliarder kroner i 2016.

Det betyder også, at Bestsellers mange fysiske butikker kan gå en interessant fremtid i møde.

Siden Troels Holch Povlsen startede den første tøjbiks i 1975, er familiedynastiet vokset til at råde over 3000 kædebutikker og sælge tøjet i 15.000 multibrandbutikker verden over, og så kommer onlinesalg oven i. Imperiet beskæftiger omkring 15.000 ansatte, hvoraf 3000 af dem er i Danmark.

Trods den store vækst på nettet, dør detailhandlen ikke ud, men det er i dag altafgørende at tænke digitalt – også i butikkerne, mener Thomas Klausen.

Det kan være med tablets i butikkerne, at tilbyde forsendelser af de rette tøjstørrelser eller på anden måde nytænke og sammensmelte de to verdener.

Anders Holch Poulsen og hustruen Anne
Anders Holch Poulsen og hustruen Anne Foto: Jeppe Michael Jensen / Scanpix

Konkurrenterne flekser musklerne

En større del af tøjet fra mærkerne Jack & Jones, Only og Vero Moda bliver allerede solgt over nettet. Efter nogle svære år viste Bestsellers regnskab i november 2016, at koncernen fordoblede sin bundlinje fra 1 milliard til 2 milliarder kroner før skat.

Anders Holch Povlsen har været tidligt ude med sine digitale satsninger, men konkurrenterne tænker i samme baner.

Ærkerivalen, den svenske tøjkoncern H&M, klarede sig også gennem 2016 med stigende salg efter at have aflagt fem skuffende regnskaber i de seneste seks kvartaler. Fremtiden byder på en større satsning på onlinesalg, og muligvis med brands, der udelukkende vil blive solgt på nettet.

Den spanske konkurrent Inditex AS, der står bag Zara-butikkerne, har været endnu hurtigere til at satse på nettet og fange de digitale tøjkøbere med hurtig levering og bredt udvalg.

Internetinvesteringer er en fremtidssikring

Hvad tøjmilliardæren egentlig tænker er vejen frem for dansk modeindustri er vanskeligt at sige, for Anders Holch Povlsen taler sjældent med pressen om visionerne.

Men i et sjældent interview antydede han til P1 lige før jul, at onlineinvesteringerne skal være med til at langtidssikre tøjforretningen.

- Vi har en opgave i, at vi skal foretage nogle investeringer, og jeg har de senere år valgt en mere aktiv tilgang til det, fordi jeg tror, det er den måde, vi bedst kan passe på investeringerne, og det er den måde, der måske på den lange bane kan give de bedste resultater, fortalte Anders Holch Povlsen.

Hurtige, flotte biler

Udover investeringer i modeindustrien har Anders Holch Povlsen en forkærlighed for fart og luksusbiler. En julidag i 2015 drønede en Tesla model S ud af den jyske motorvej E45 ved Hedensted med en fart på 212 km/t. Bag rettet Anders Holch Povlsen.

Men hvor en bøde på op til 8000 kroner kunne hugge dybt i nogle danskeres opsparinger, er det håndører for Anders Holch Povlsen.

Pengene på kistebunden går også til at restaurere familiens herregårde.

Den hvide herregård Constanstinsborg, som ligger uden for Aarhus, bor Anders Holch Povlsen, hans hustru Anne og fire børn i. Og herregården Gyllingnæs syd for Aarhus bor moren Merete Bech Povlsen i. Faren Troels har bosat sig i England.

Familiens investeringer i jord i Storbritannien tæller en række godsindkøb, som betyder, at Holch Povlsen-klanen ejer mere jord i Skotland end den britiske dronning. Samtidig nærmer familien sig titlen som landets største private jordbesidder.

Derudover har Anders Holch Povlsen placeret en klækkelig sum hos racerkører Kevin Magnussen.