Skandaleramte Volkswagen erobrer titlen som verdens bedst sælgende bilkoncern

16x9
Tyske Volkswagen har overtaget førstepladsen for verdens bedst sælgende bilproducent. En plads, der ellers har været optaget af Toyota i fire år. Foto: FRANCOIS LENOIR / Scanpix Denmark

Selvom tyske Volkswagen er indhyllet i en skandale af historiske dimensioner, skræmmer det ikke bilkøberne væk. Heller ikke i Danmark.

Bilkøbere verden over købte i fire år i streg så mange Toyota-biler, at det placerede den japanske bilproducent solidt i spidsen med titlen som verdens bedst sælgende bilkoncern.  Men nu går hæderen til en anden – og efter omstændighederne – overraskende konkurrent: Volkswagen.

Toyotas salg på verdensplan steg med kun 0,2 pct. til 10,175 mio. biler i 2016, skriver Bloomberg News. Til sammenligning steg Volkswagens salg sidste år med 3,8 pct. og afhændede dermed 10,3 mio. køretøjer. 

Kritikken er haglet ned over Volkswagen de seneste år efter en skandale om indbygget snydesoftware, der kunne snyde myndighederne og forbrugerne til at tro, at bilerne var langt mere miljøvenlige, end de i virkeligheden er.

Fredag valgte de tyske anklagemyndiger at udvide efterforskningen af sagen til også at omfatte Volkswagens tidligere topchef, Martin Winterkorn. De mistænkte, som nu tæller 37 i alt, granskes for bedrageri og brud på konkurrencereglerne.

Heller ikke i Danmark holder bilkøberne sig tilbage fra at vælge Volkswagen, som solgte 17 procent flere biler i 2016 end i 2015. Og væksten ser ud til at fortsætte i 2017, lyder det fra den danske direktør Ulrik Drejsig. 

Bilglade kinesere sender Volkswagen-salg op

Men hvordan kan skandaleombruste Volkswagen tiltrække flere købere end ærkerivalerne, når koncernen har misbrugt forbrugere og myndigheders tillid ved at snyde sig til bedre tal for diesel-emission?

Årsagen til forskellen i salgsfremgangen skal findes på selskabernes største udenlandske markeder. Mens Toyota var ramt af en generel tilbagegang på det amerikanske bilmarked, voksede Volkswagen i Kina. Her har skattenedsættelser sat fut i forbruget. 

Men trods tabet af førstepladsen målt på antal af biler solgt, så overhaler Toyota sin tyske konkurrent på et andet parameter. Toyotas bundlinje var dobbelt så stort som Volkswagens fra april til september, viser tal fra Bloomberg.