Burgerkrig i Valby: Ny Burger King går i kødet på McDonalds 

16x9
Burger King og McDonalds - de store spillere på burgermarkedet bekriger sommetider hinanden. Denne gang i Valby, hvor et flag endte på halvt. Foto: Scanpix / Scanpix

En strid mellem to konkurrerende burgerkæder har set dagens lys. McDonalds havde et flag på halvt, kort efter Burger King flyttede ind overfor.

McDonalds-restauranten i Valby havde mandag et flag med et karakteristisk gult M flagende på halv - på den anden side af vejen, omkring 90 meter væk, har en af de konkurrerende burgerkæder for nyligt åbnet en restaurant.

Her har Burger King slået dørene op til den største Burger King-restaurant i Skandinavien – 590 kvadratmeter til burgerhungrende kunder. McDonalds har ligget på den modsatte side af vejen siden 1996. 

- Vi flager på halvt af respekt for Burgers Kings snarlige afgang, lyder det fra restaurantchef Tim Engholt til Metroxpress.

De er mere end velkomne til at komme forbi og spise en trøste-Whopper

Tony Milan, restaurantchef hos Burger King i Valby

Men dén udlægning var blot en joke. Det fortæller, kommunikations- og pressechef hos McDonalds, Pia Tobberup.

- Med hensyn til billedet af flaget, så har vi som sagt ingen grund til at flage på halvt. Tværtimod. Det var blot ment som en frisk kommentar på drillerierne fra Burger Kings Facebookside. Billedet fra Valby viser bare et flag, der har fået en tur i stormen og tilfældigvis er gledet ned, skriver Pia Tobberup i en mail til TV 2.

- Der er få gensidige drillerier

Drillerierne fra Burger King består af et billede, som kæden lagde ud på deres danske Facebook-side med 50.000 følgere. Billedet viser en McDonalds-medarbejder, som står og venter på mad hos en Burger King-restaurant – det billede har i skrivende stund høstet 4.000 likes på det sociale medie.

- Der er nogle få gensidige og godmodige drillerier mellem os en gang imellem, som for eksempel billedet på Burger Kings Facebookside i går og vores jokende kommentar til drillerierne omkring vores flag, som var røget ned på grund af vinden, skriver Pia Tobberup.

Nogle gange siger et billede bare mere end 1000 ord ;)

Posted by Burger King Danmark on Monday, April 18, 2016

Men det er velkendt, at der foregår en lettere humoristisk kamp mellem de to burgerkæde-giganter. Med jævne mellemrum dukker der forskellige reklamekampagner op, der både med slet skjult hentydning og med meget klar hentydning, stikker til konkurrenten.

Burger King mener da også, at flaget i Valby var udtryk for en konkurrence på markedet.

- Jeg kan forstå, at McDonald's i Valby føler sig presset af vores tilstedeværelse på den anden side af vejen. Hvis det bliver for meget for dem, så er de mere end velkomne til at komme forbi og spise en trøste-Whopper, lyder det skriftligt fra Tony Milan, restaurantchef for Burger King Valby.

90 meter adskiller de to burgerkæder fra hinanden i Valby.
90 meter adskiller de to burgerkæder fra hinanden i Valby. Foto: TV 2 / TV 2

Der er en ’beef’

Det er langt fra første gang at Burger King og McDonalds går hinanden i haserne på de sociale medier. Både den internationale og de danske afdelinger af både Burger King og McDonalds har været ude med riven i reklamespots og på de sociale medier.

Pia Tobberup skriver til TV 2, at de koncentrerer sig om at bruge de sociale medier til at være i dialog med gæsterne og at McDonalds ikke ser de sociale medier ’som en slagplads.’ Men forklarer samtidig, at der er små gensidige drillerier.

Et af de største eksempler, var da Burger King i september sidste år lavede en større officiel tilnærmelse til McDonalds på hjemmesiden mcwhopper.com. Her var tanken, at en McWhopper-burger skulle markere støtte til Peace One Day, der er en dag til markering af modstand mod krig.

McWhopper-burgeren er en hybrid af begge kæders signaturburgere, McDonald’s ”Big Mac” og Burger Kings ”Whopper”.

Burger King foreslår, at de to kæder lancerer den nye burger i byen Atlanta, hvor begge kæders hovedkvarterer er repræsenteret.

Herefter svarer McDonalds efterfølgende på de sociale medier, hvor følgende svar kom ud til deres 60 millioner følgere.

- Kære Burger King. God ide… til støtte for et godt projekt. Vi elsker jeres idé om, at vores to brands kunne lave noget større sammen for at gøre en forskel. Vi er forpligtede til at skabe opmærksomhed om relevante emner – måske vi en dag skal samarbejde om et seriøst og meningsfuldt emne på verdensplan? Lad os, hver dag, erkende at der kun er venlig virksomhedskonkurrence imellem os og helt sikkert ikke de usammenlignelige omstændigheder med reel smerte og lidelse, som der optræder i krig. Vi tales ved, står der i opdateringen, der er underskrevet "Steve, McDonalds administrerende direktør".

Han runder af med: 

- P.S. Et simpelt telefonopkald er nok næste gang.