Frustreret designer: - Netto har tyvstjålet mit design

16x9
Her ses et billede af en side i Nettos tilbudsavis og et udvalg af Anne Blacks keramik. Foto: Netto/Anne Black / Netto/Anne Black

Den anerkendte keramiker Anne Black mener, at discountkæden Netto har kopieret hendes populære design.

Mens Anne Black er i Vietnam for at passe sin fabrik, der er en fusion mellem hendes danske virksomhed og en vietnamesisk fabriksvirksomhed, sender Netto tilbudsaviser rundt til tusindvis af danskere med keramik, der ligner hendes.

Anne Black og hendes mand Jesper Moseholm reagerede lynhurtigt, da de opdagede det og henvendte sig til deres advokat. For det er ikke første gang, at de ligger i krig om ophavsret med Netto og produktionsvirksomheden Ronald A/S, som står bag keramikken.

Tilbage i 2003 kørte en retssag om krænkelse af ophavsretten, hvor det endte med et forlig mellem Ronald A/S og Anne Black, og hun fik udbetalt 20.000.

Og nu er den så gal igen, hvis du spørger Anne Black og hendes mand.

- Jeg tog i Netto og kiggede på varerne og blev enig med mig selv om, at Anne Black er blevet krænket, fortæller Jesper Moseholm og tilføjer, at han kun blev mere sikker, da han så Nettos marketingsmateriale.

Jesper Moseholm fortæller, at ligheden blandt andet ligger i de drejeriller, der er på urtepotterne og vaserne, som i Anne Blacks design kommer, fordi keramikken er håndlavet.

Accepterer ikke kopier

TV 2 har været i kontakt med Netto, som ikke mener, der er tale om nogen krænkelse af ophavsrettighederne og fastslår, at dette er en sag mellem deres leverandører og Anne Black.

'Det vil i sidste ende være en juridisk afgørelse, hvorvidt der har fundet en krænkelse sted eller ej. Vurderingen fra vores side er dog helt klart, at der ikke er tale om en krænkelse.

Helt generelt accepterer vi ikke kopivarer i vores butikker. Kopivarer er hverken godt for vores kunder, for os eller de mærkevareproducenter, som mener sig kopieret, så derfor ønsker vi slet ikke noget, der minder om kopivarer,' lyder det i en mail fra Dansk Supermarked til TV 2.

Brancheproblem

Ifølge Jesper Moseholm får det kæmpestore konsekvenser for Anne Black.

- Nettos tilbudsavis er en af de mest læste, så de piller hendes arbejde ud af hænderne på hende, fordi folk nu får svært ved at skelne mellem, hvad der er Nettos varer, og hvad der er Anne Blacks design.

Jesper Moseholm peger på, at der er et generelt problem i den danske designbranche, hvor små designere har svært ved at holde på deres ophavsret. 

- Og når det så går galt, så kræver det jo rigtig mange penge og ressourcer at markedsføre sine produkter tilbage, siger han og tilføjer:

- Det er en svinestreg.

'Lav jeres egne ting'

Netto markedsfører sig også på de sociale medier, men her er det ikke alle, der er begejstrede for deres keramikprodukter.

'Det er altså langt under lavmålet. Det er bare ikke i orden, at I kopierer en dansk keramiker. Håber virkelig at I vil blive sagsøgt for jeres kopiering. Lav nu jeres egne ting i stedet for at stjæle andres design,' skriver brugeren bak_shop og tilføjer #nettokanikkeselvmenkopiererandre og #shitstormovernettonu.

Brugeren betinabang mener også, hun kan se en lighed mellem Nettos produkter og Anne Blacks design.

'Tænk det er jo utroligt som ikke bare varerne på dette billede er en direkte kopi af Anne Black smukke porcelæn, det er også en kopi af Annes nordiske univers.. Man skulle tro Netto bare have snuppet et af billederne fra Anne Blacks Instagram .. Det bliver en trist verden den dag alle kunsthåndværkere må lukke pga mastodonter som Netto har kopieret deres udtryk,' skriver hun til billedet af Nettos keramik.

Jesper Moseholm undrer sig over, at Netto ifølge ham kopierer Anne Blacks design igen, nu hvor de tilbage i 2003 måtte betale erstaning til hende.

- Netto piller hendes arbejde ud af hænderne på hende og sælger lignende produkter til ingen penge. De er ligeglade.