Knægte solgte højttalere på Roskilde Festival: Nu snakker de store millionbeløb

16x9
De tre stiftere af Soundboks. Fra venstre: Hjalte Wieth, Christoffer Nyvold og Jesper Thomsen. Foto: Soundboks

Det startede med et behov for god lyd i festivallejren. Nu har tre unge iværksættere internationale planer.

Tre danske fyre på 20 og 21 år bor i øjeblikket i et hus i det californiske Mountain View-område.

Her arbejder de på at videreudvikle firmaet Soundboks, der bygger og sælger højttalere til udendørs brug. 

Området ligger i Silicon Valley, der kan betegnes som tech- og start-up-industriens Hollywood, og det er gået stærkt, siden drengene fik studenterhuerne på hovedet ved Virum Gymnasium.

I dag kan de kalde sig chefer i eget firma med 15 ansatte.

Byggede deres egen højtaler

Det hele startede omkring Roskilde Festival i 2011.

Her ville Jesper Thomsen, Christoffer Nyvold og Hjalte Wieth have en højttaler med, der var holdbar i det uforudsigelige, danske vejr. Den skulle kunne spille højt og så skulle den have en lang batteritid.

Derfor valgte de at bygge deres egen transportable højttaler til lejren. 

Opskriften på sådan en højttaler fandt de på nettet. Og så gik de ellers i gang. 

De fandt efterhånden ud af, at det var et produkt, der manglede på markedet. Tre år senere var de klar til at sælge højttaleren til andre festivalgængere.

De slog en annonce op på den Blå Avis og solgte fem højttalere, men efterspørgslen viste sig at være langt større.

Derfor udviklede de produktet, og i 2015 lancerede de for alvor Soundboks med egen webshop.

- Vi måtte ansætte 16 folk 14 dage før Roskilde, fortæller Jesper Thomsen over Skype.  

De udendørs anlæg blev bygget fra bunden i en lagerhal i Hørsholm, og i alt blev der solgt 410 transportable højttalere den sommer i 2015. 

På mange måder er jeg ikke moden nok til alt det, der sker. Jeg er 20 år og vi snakker store millionbeløb, men det er realiteten lige nu.

Hjalte Wieth, medstifter af Soundboks

Lå i kø i flere timer

Et af de vildeste minder fra Roskilde Festival var, da drengene havde sat tre højttalere til salg i en bod. 

- Vi kom en halv time før, boden skulle åbne og så, at der lå omkring 70 mennesker i kø. De forreste havde ligget der i 10 timer, siger Hjalte Wieth. 

De tre fyre er i øjeblikket i Silicon Valley, hvor de skal være i et tre måneder langt iværksætterforløb. Her arbejder de på deres egen virksomhed og suger samtidig inspiration til sig med oplæg fra store spillere som Airbnb og Fitbit.

De er inviteret og sponsoreret af amerikanske Y Combinator, der finansierer start-up-firmaer, og Soundboks blev udvalgt efter 'de meste intense 10 minutter i mit liv', som Jesper Thomsen formulerer det.

Der var 12.000 ansøgninger og af dem blev 120 start-up-firmaer udvalgt efter korte samtaler. 

Med valget fulgte en investering på 120.000 dollar eller over 800.000 kroner i højttaler-projektet.

Y Combinator er ikke de eneste, der investerer i Soundboks - også ejeren af HiFi-klubben, Peter Lyngdorf, støtter højttalerfirmaet foruden en privat investor.

Erkend, hvad du ikke ved noget om 

Ikke alt er perfekt den første gang, og Soundboks-stifterne er bevidste om, hvad der kan forbedres ved den første type af højttalere.  

- Der sker fejl, når du laver en start-up. Det kan eksempelvis være en skrue, der sidder forkert. Men det vigtige er, hvordan man håndterer det, siger Hjalte Wieth. 

I dag bliver højttaleren professionelt produceret i Sverige, og drengene er i det hele taget ydmyge omkring, hvad de kan - og ikke kan.

- Det er fordelen ved at være ung. Du har ikke den der stolthed, så du erkender, hvad du ikke ved noget om, siger Hjalte Wieth, og uddyber, at der er senior-ansatte i virksomheden 'som er meget dygtigere end os’.

- På mange måder er jeg ikke moden nok til alt det, der sker. Jeg er 20 år og vi snakker store millionbeløb, men det er realiteten lige nu. Vi skal bare huske på, hvor vi kommer fra og have begge ben på jorden, siger han. 

I øjeblikket arbejder de tre stiftere på en ny model af højttaleren, der har en batterilevetid på to dage og som kan holde til både skiferier og strandkant. Den forventes klar til sommerens festivaler. 

De forsøger samtidig at komme ind på det amerikanske marked, hvor højttaleren målrettes brug i parker, på colleges og ved sportsarrangementer. 

Det tyder på, at der er en efterspørgsel. 15.000 personer har tilmeldt sig virksomhedens nyhedsbrev, og tirsdag lancerede de en Kickstarter-kampagne, der samler penge ind til den næste generation af højttalere. Indtil videre har det medført over 1,8 millioner kroner. 

Fremtidsmålet er ambitiøst. Drengene vil gerne gøre Soundboks til et brand ligesom Red Bull og GoPro, og blive en del af folks bevidsthed. Og det bliver der arbejdet på.

- Der er ingen af os, der tæller timer lige nu, siger Hjalte Wieth.