Topdanmark vil sælge shitstorm-forsikringer

16x9
Denne bare numse blev fjernet fra Movias busser efter en shitstorm. Foto: Facebook / Facebook

Topdanmark har lanceret en forsikring, der skal hjælpe virksomheder, der kommer i uvejr på de sociale medier.

Bilka har prøvet det. Både København og Odense Zoo har prøvet det. Ja, selv på TV 2 har vi prøvet at være genstand for en shitstorm, hvor en overflod af kritik rammer på sociale medier.

Men hvor Bilka, Zoo, TV 2 og mange andre større virksomheder har kommunikationsfolk ansat, der kan håndtere den slags, er mindre virksomheder tit på herrens mark, når en vred kunde, en misfornøjet kollega eller en helt anden udtrykker sin uforbeholdne mening, som så bliver delt og liket i et væk.

Derfor har Topdanmark nu lanceret en decideret shitstorm-forsikring.

- Mindre virksomheder er gode til deres primære aktivitet, men ofte er de ikke særlig hjemmevante på sociale medier, siger Lars Hem Simonsen, erhvervs- og industridirektør i Topdanmark, til TV 2.

Første shitstorm-forsikring i Danmark

Forsikringen er den første af sin slags i Danmark, og Lars Simonsen tror på, at mange kunder vil takke ja til den.

- Vi præsenterede det for medarbejderne i onsdags, og i går, da jeg gik hjem, havde tre større virksomheder vist interesse, og en mindre virksomhed havde købt og betalt forsikringen, siger han.

Virksomheder, der lige nu oplever modvind på for eksempel Facebook eller sitet Trustpilot, hvor man kan give anmeldelser af alt fra tandlæger til supermarkeder, vil dog ikke kunne tegne en forsikring, ligesom man ikke kan købe en brandforsikring, mens huset står i flammer, forklarer Lars Hem SImonsen.

Men når skaden er sket, vil Topdanmark sætte virksomheden i forbindelse med folk fra marketingsbureauet Safe on Net, der rådgiver om, hvordan man håndterer de negative kommentarer.

I listen herunder kan du læse eksempler på shitstorme, der optog danskerne i 2015.

Store shitstorme i 2015

Bilka anklaget for at støtte dyremishandling

Bilka ændrede efter shitstormen førstepræmien til et besøg i en nationalpark. Foto: Scanpix/Facebook
I marts lavede Bilka en konkurrence  samarbejde med Animal Planet, hvor førstepræmien en tur til Florida for to voksne og to børn - inklusiv entre til den amerikanske forlystelsespark SeaWorld.
Men netop SeaWorld er anklaget for dyremishandling af deres spækhuggere. Det fik mange Facebook-brugere til tasterne.
Til sidste imødekom Bilka kritikken ved at tilbyde at bytte SeaWorld-billetterne til en tur i Everglades National Park.

Stripreklame på bus vakte vrede

Denne bare numse blev fjernet fra Movias busser efter en shitstorm. Foto: Facebook
#rigtigemændmødespåmirage
Sådan løs budskabet på en reklame for stripklubben Mirage på en række københavnske busser i sommers. Det fik Mette Cristine Schou Frandsen til at skrive en klage på Movias Facebookside, og klagen blev siden delt og kommenteret flittigt, blandt andet af Dansk Kvindesamfund og komikeren Sanne Søndergaard.
Movia valgte at fjerne plakaten og forklarede, at man har udliciteret reklamer, så selskabet ikke selv står for at godkende dem. Denne reklame var på grænsen til at være pornografisk og måtte derfor fjernes, mente Movias centerchef Søren Englund.

- Jeg giver en liter benzin

Det er ikke kun virksomheder, der bliver udsat for shitstorms. Tilbage i august blev Ditte Thomsen lagt for had, efter en mand forsøgte at sætte ild til Islamisk Trossamfunds lokaler i København.
I Facebookgruppen 'Nej til moskeer - oprigtig' skrev hun: "Jeg hopper med på vognen. Jeg vil oz gerne give en liter benzin."
Den kommentar blev affotograferet og delt flere gange på Facebook, blandt andre af SF's Özlem Cekic.
I et interview med TV 2 fortalte Ditte Thomsen om, hvordan hun i bagklogskabens lys ville ønske, at hun havde formuleret sig anderledes, og at hun ikke ønskede, at nogen skulel komme til skade.

Løve-partering skabte internationalt harme

Hele verden så med, da Odense Zoo partede en løve. Foto: Scanpix Denmark
Over 170.000 personer skrev under på en protest mod, at Odense Zoos partering af en løve i oktober. Sagen vakte opmærksomhed i udlandet, hvor man ikke havde glemt den offentlige partering af giraffen Marius i Københavns Zoo i februar 2014.
Odense Zoo gennemførte dog parteringen og planlægger flere lignende begivenheder, som skal lære børn og voksne om dyrene.

Minister kritiseret for biograftur

Esben Lunde Larsen blev beskyldt for at melde afbud til arrangement på Københavns Universitet for i stedet at tage i biografen. Hans undskyldning viste sig dog at holde vand. Foto: Facebook
Ikke alle shitstorms har hold i virkeligheden. Det måtte uddannelses- og forskningsminister, Esben Lunde Larsen (V), sande i november.
Her havde han meldt afbud til et arrangement på Københavns Universitet med begrundelsen, at han skulle til forhandlinger om forskningsmidler.
Samme aften delte ministeren et billede på Facebook, hvor han var i biografen for at se James Bond. Det fik mange til at tro, at han blot havde brugt forhandlingerne som en dårlig undskyldning for at slippe for mødet.
Esben Lunde Larsen forklarede dog, at han havde været til forhandlinger, før han tog i biografen, og hans kritikere på Københavns Universitet undskyldte.

Bilka fyrede Mohamad efter Facebook-debat

Mohamad Al Jawerheri blev tilbudt genansættelse i Dansk Supermarked efter en shitstorm mod Bilka. Foto: Scanpix Denmark
Bilka måtte igen igennem en shitstorm, da den 17-årige kassemedarbejder Mohamad Al Jawaheri i december blev præsenteret for sin opsigelse, efter han havde deltaget i en debat på Facebook-siden ’JA TIL FRIHED – NEJ TIL ISLAM’.
Her forsvarede han sin religion islam, hvilket fik andre debattører i tråden til at klage til hans arbejdsgiver.
Opsigelsen fik mange til at klage til Bilka og give kæden dårlige anmeldelser på Facebook.
Kæden bag Bilka, Dansk Supermarked, valgte efter et dialogmøde at tilbyde Mohamad Al Jawerheri genansættelse i en hvilken som helst butik i kæden.

Popmusik og dansende politikere blev blandet med terror

Traileren til nytårskavalkaden 'De største øjeblikke' mødte massiv kritik og blev efterfølgende trukket tilbage. Foto: TV 2
Videoen bestør af MØ, der sang sit hit 'Lean on', mens blandt andre Morten Østergaard (R) og Johanne Schmidt-Nielsen (EL) glade dansede til.
Disse optagelser blev ledsaget af billeder fra blandt andre terrorangrebene i Paris og København og pistoler, der skød i takt med musikken.
Kritikken fik TV 2 til at trække traileren tilbage. Læs seernes redaktørs vurdering af sagen her.