Anti-abort-reklame trukket fra biograferne

Her 40 år efter at den frie abort blev indført i Danmark, kan abort-diskussionen stadig vække stærke følelser i folk.

Derfor har Dansk Reklame Film valgt at tage en ny anti-abort film af programmet, efter de har modtaget en række klager fra biografgængere, som fandt indholdet stødende.

Filmen, viser en nøgen, ung kvinde i fosterstilling med pulserende maveskind og lyden af et hjerte. Og en stemme der siger: 'Du kan godt fjerne dit barn. Det er bare det - er det det, du ønsker. Du vil jo altid kunne huske det lille hjerte, der slog indeni dig. Dit barns.'

Reklamefilmen 'Abort gør dig ked af det' er produceret af foreningen Choose Life og Abortlinien.dk, som også står bag aktionen med at placere 16.000 hvide kors på motorvejen mellem Horsens og Vejle.

Forstår ikke modstand mod reklame
Hos Abortlinjen er man dybt forundrede over, at Dansk Reklamefilm har valgt at tage filmen af programmet.

- Vi kan slet ikke forstå, at denne her reklame er taget af. Abortlinjen ønsker at nå ud til flest mulige kvinder, der er gravide, og som overvejer abort, for at give dem støtte og hjælpe dem i deres ofte svære situation, siger Roland Knudsen, chef for Abortlinjen til TV 2 News.

Han kan dog godt forstå, at nogen reagerer stærkt på filmen.

- Det er en dramatisk film, men det er også meningen, at den skal være dramatisk. Vi beklager selvfølgelig, at der er nogen, der har følt sig stødt over den. Men når man skal ud med et budskab, så er man nogle gange nødt til at gå helt til stregen.

Publikum kan ikke fravælge reklamer
Fra Dansk Reklame Film, der har trukket filmen tilbage, lyder det, at beslutningen er truffet på baggrund af forbrugerklager.

- Man skal huske på, at den eksponeringssituation man har i biograferne er særlig. Publikum har ikke den samme mulighed for at fravælge reklamerne, som de har på andre medier. Når reklamen så går så tæt på, og vi modtager klager i det omfang, som vi har gjort, så har vi vurderet, at den slet ikke skulle have været på i første omgang, siger direktør i Dansk Reklame Fil, Claus Brix.