Medierådgiver: Kræftens Bekæmpelse bør ærgre sig

16x9
Facebook Foto:

"Jeg tager til New York i to måneder". Sådan ville denne journalists statusopdatering på Facebook lyde, hvis hun var hoppet med på dette års virale kampagne for at sætte fokus på brystkræft.

Og selv om opdateringen kan virke uforståelig, og uden forbindelse til brystkræft, så mener digital medierådgiver hos Bigum&Co David Ledstrup, at kampagnen har en positiv effekt.

- Selv om det som sådan ikke sender penge i kassen hos Kræftens Bekæmpelse, så skaber det synlighed i forhold til sagen, fordi mange snakker om det. Det er den såkaldte mund til mund effekt, hvor folk undres over opdateringen, og spørger ind til det, siger han til tv2.dk.

Og selv om nogle måske mener, at de, for mange, uforståelige opdateringer er irriterende, så mener David Ledstrup alligevel, at de positive sider overskygger de negative sider, fordi det handler om brystkræft, når der bliver spurgt ind til det.

- Der er nok nogle, der bliver irriterede, men jeg tror, at det er et fåtal.

Kræftens Bekæmpelse bør ærgre sig
Hos Kræftens Bekæmpelse afviser man, at kampagnen er startet af dem. Og det mener David Ledstrup, de bør ærgre sig over.

- Kræftens Bekæmpelse kan ikke gøre andet, end at surmule over, at det ikke var deres idé. Det ville være en god kampagne at have på de sociale medier, hvis de kunne dreje den lidt mere ind på brystkræft, siger David Ledstrup, der dog tilføjer, at kampagnen ikke ville kunne stå alene, men ville skulle være et led i en større kampagne.

Statusopdateringen fungerer på følgende måde: Hver måned i året har fået tildelt en destination rundt om i verden, og antallet af måneder, man rejser, er datoen, hvor man er født. Denne journalist er født den 2. september, og skal derfor 2 måneder til New York.