Fra 1981 til 2012: McD-restauranter i Danmark

16x9

McDonalds annoncerer i dag, at de vil åbne tre nye restauranter i år. Så kommer koncernen op på 89. Det er en stor stigning fra de to oprindelige restauranter

På kædens højeste i 2000 var der 99 McDonalds-restauranter i Danmark. Nu er der 86.

Men ovenpå et år med vækst i både omsætning og indtjening melder kommunikationskonsulent i McDonalds Danmark A/S, Signe Brink Wagner, til tv2.dk, at der bliver åbnet tre nye restuaranter i år - én i Horsens til sommer og to andre, der endnu er hemmelige senere på året - men ambitionerne er at komme op i halvfemserne igen indenfor den nærmere fremtid.

- Med de tre restaurantåbninger i år inkluderet, håber vi at kunne indvie 10 nye McDonalds-restauranter i løbet af de næste fem år, siger Signe Brink Wagner, til tv2.dk.

Hun har tilsendt nedenstående liste over evolutionen i McDonaldsrestauranter siden starten i 1981.

McDonalds-restauranter i Danmark fra 1981 til 2012:

1981: 2

1982: 4

1983: 7

1984: 7

1984: 7

1985: 7

1986: 7

1987: 7

1988: 8

1989: 11

1990: 15

1991: 16

1992: 21

1993: 29

1994: 39

1995: 53

1996: 70

1997: 78

1998: 87

1999: 93

2000: 99

2001: 95

2002: 84

2003: 84

2004: 84

2005: 84

2006: 83

2007: 82

2008: 83

2009: 83

2010: 83

2011: 84

2012: 86

Startvanskeligheder
McDonalds åbnede sin første restaurant den 15. april 1981 på Vesterbrogade - den samme gade, konkurrenten Burger King åbnede på fire år tidligere i 1977.

I løbet af firserne gik det relativt langsomt med ekspansionen, bl.a. fordi det faastfood- og amerika-glade danske publikum - som i firserne stadig ikke var helt mainstream - allerede havde kastet kærligheden på Burger King. Men også fordi McDonalds ikke var meldt ind i en arbejdsgiverforening eller anerkendte den danske fagbevægelse som en samarbejdspartner.

Det førte til omfattende kampagner mod burgerkæden, der hårdt presset gav sig i 1989 og meldte sig ind i Arbejdsgiverforeningen af Hoteller og Restauranter, hvormed McDonalds ansatte blev inkluderet af overenskomsten med Hotel- og Restaurationspersonalets Samvirke.

Derefter gik det stærkt med restaurantåbninger i de fleste provinsbyer, introduktionen af drive-trough-restauranter og åbningen af mindre filialer i de større danske byers gågademiljøer.

I starten af det nye årtusinde måtte kæden dog lukke mange af restauranterne igen, da de simpelthen var urentable.

Koncernen siger selv, at den sælger ca. 160.000 måltider i Danmark - om dagen.