Dato første offer i aviskrigen

16x9

Gratisavisen Dato bukker under for aviskrigen. Med øjeblikkelig virkning lukker Det Berlingske Officin avisen, der gennem sin kun otte måneders leve­tid har haft store problemer med at tiltrække læsere.

"Kort sagt: Vi troede, at der var et marked for gratis, husstandsomdelte aviser. Det er der ikke," siger kon­cernchef Lasse Bolander, Det Berling­ske Officin, i en pressemeddelelse.

I stedet satser officinet på Urban, der til gengæld trives fint som trafik­avis.

"Vi lader de bedste elementer fra dato indgå i Urban. Urban skal være nummer et og Danmarks mest læste avis," siger Lasse Bolander.

Konkurrent til Nyhedsavisen
Dato blev sendt på gaden som konkurrent til den islandskejede Nyhedsavisen og udkom som den første af de nye gratisaviser den 16. august sidste år. Men distributionen har fra start været det helt store problem fra samtlige gratisaviser, og det er netop de problemer, der nu betyder farvel til Dato - sammenfaldende med koncernens omfattende spareplaner.

"Morgendistributionen har ikke fungeret og vil ikke kunne komme til at fungere. Det har været utilfredsstillende for læserne og for annoncørerne. Annoncørerne har ikke taget produktet til sig," siger Lars Bo Haber-Petersen, adm. direktør i Berlingske Gratismedier.

"Derfor er der ingen forretning i at lave en husstandsomdelt gratisavis," siger Lars Bo Haber-Petersen.

Ingen overraskelse Datos lukning
Professor i journalistik Jørgen Poulsen, Roskilde Universitetscenter, er på ingen måde overrasket over, at den sidste udgave af Dato har set dagens lys.

"Det har jeg ventet på, siden de startede. I og med at Det Berlingske Officin også har Urban, der har været en stærk konkurrent til Dato, har jeg altid betragtet Dato som en uforståelig satsning," siger han.

Betyder ikke det store for de andre gratisaviser
Han vurderer, at lukningen ikke vil betyde de store omvæltninger på gratisavismarkedet.

"Dato havde ikke mange annoncer, så der kommer ikke en masse ekstra annoncekroner til de andre. Så jeg tror, at den største betydning er psykologisk, fordi der nu er en konkurrent mindre. Og så bliver det dyrere at distribuere 24timer i det omfang, den har været distribueret sammen med Dato," siger han.

Ambitionen er indfriet
Chefredaktøren på det kuldsejlede projekt, Steen Breiner, mener trods alt, at ambitionen er indfriet.

"Vi ved, både fra henvendelser og fra undersøgelser, at læserne har været glade for Dato. Vi har givet overblik, og vi har samtidig leveret mange vigtige nyheder. Vi har leveret langt flere artikler, der også er slået igennem i andre medier, end redaktionens størrelse egentlig har berettiget," siger Steen Breiner i pressemeddelelsen.

Lars Bo Haber-Petersen understreger, at Urban har en markant position på markedet.

"Fusionen af Urban og Dato vil skabe en styrket position med fokus på trafikdistribution," siger han.