Lydbøger skæpper i kassen hos digitale boghandlere

Mange danskere vælger at lytte til bøger frem for at læse dem. Der meldes om støt stigende salgstal.

Det er populært at lytte til bøger. Både hos forlag og forhandlere melder man om kraftigt stigende interesse for lydbøger, skriver Politiken.

Hos Publizon, der er den største aktør inden for distribution af digitale lydbøger på det danske marked, har man mere end fordoblet salget af lydbøger fra december 2011 til december 2012.

- Og vi forventer samme stigning igen fra 2012 til 2013, siger direktør for Publizon Steffen Sørensen til Politiken.

Også Danmarks største netboghandel, Saxo.dk, kan notere en kraftig vækst i salget af lydbøger på 50 procent fra 2011 til 2012.

Hos forlaget Lindhardt og Ringhof vil man ikke melde konkrete salgstal ud, men oplyser, at de ligner markedets tal.

- Det er endda sket i en periode, hvor ikke ret mange har talt om lydbøger hverken i bogbranchen eller i pressen, fordi e-bøgerne kom og fyldte hele det digitale billede, siger Gertrud Smith, digital redaktionschef hos Lindhardt og Ringhof.

Og udbuddet af titler har fulgt med.

Publizon har 2500 digitale lydbøger i salg, hvilket er mere end 700 flere titler end for bare et år siden. Samtidig falder prisen på lydbøgerne.

Lydbøgerne koster i dag stort set det samme som en trykt bog. På Saxo.dk koster Jussi Adler Olsens "Marco Effekten" eksempelvis 198 kroner som trykt bog og 207 kroner som digital lydbog.

18 danske skuespillere - blandt andre Lars Mikkelsen, Karen-Lise Mynster og Søren Hauch-Fausbøll - er gået sammen i andelsselskabet Momolydbog for at formidle og indlæse digitale lydbøger.

Skuespiller Vibeke Hastrup giver følgende forklaring på lydbøgernes succes:

- De er en fordel, fordi man kan gøre dagligdagsting, køre i bil eller stryge, samtidig med at man kan gå ind i det hemmelige rum, som en bog og en god fortælling skaber, siger Vibeke Hastrup til Politiken.

/ritzau/