Hver anden tosprogede dreng kan ikke læse

Drengene kan kun læse og forstå helt enkle og korte tekster, når de forlader folkeskolerne

Nye tal viser, at over halvdelen af de tosprogede drenge kun kan læse og forstå helt enkle og korte tekster, når de forlader folkeskolerne i Københavns Kommune.

På Tingbjergskolen ved København er 95 procent af eleverne to-sprogede. De kæmper gennem hele deres skolegang med at lære at læse og skrive.

Mohammed Ashraf er en af de mange elever med læsevanskeligheder.

"Jeg kan ikke lide tykke bøger. Det er som om, jeg aldrig får dem færdig," siger han til TV 2.

Ifølge Anders Højen, der er lektor i sprog ved Syddansk Universitet, er det skræmmende, at det ser så skidt ud for de to-sprogede drenge.

"Det er ikke to-sprogethed i sig selv, der er problemet. Men det kan være sådan noget som forældrenes mulighed for at støtte barnet rent sprogligt både på modersmål og på andet sprog. Og senere støtte i skolen," siger Anders Højen.

Børne- og ungeborgmester i København, Anne Vang (S), erkender, at der er et problem.

"Det går selvfølgelig ikke, at drenge, og særligt drenge med anden etnisk baggrund, de sakker bagud og ikke får sig en ungdomsuddannelse og ikke får de kompetencer, de skal have," siger borgmesteren og tilføjer:

"Det er vi nødt til at gøre noget ved i folkeskolen, og det er vi også allerede i fuld gang med."

Ifølge børne- og ungeborgmesteren er der allerede nu tegn på forbedringer.

"Men sådan noget tager tid. Vi er gået i gang med at tage de nødvendige politiske initiativer," lyder det fra Anne Vang.