Telesvindel: Sådan undgår du at blive snydt

16x9

Et utal af danskere har de seneste dage haft ubesvarede opkald fra et chilensk telefonnummer, der stiller videre til et betalingsnummer, når du ringer tilbage. Teleselskaberne ved ikke, hvor mange af deres kunder, der er blevet snydt, men de oplever i stigende grad problemet med telefonsvindel.

Teleselskabet Telmore har derfor udarbejdet fem gode råd til, hvordan du undgår at blive snydt af opkald fra fremmede lande.

1. Kig efter, om der er et lille plus foran nummeret - det kan til forveksling ligne et dansk nummer.

2. Er du i tvivl om nummeret, så ring ALDRIG tilbage.

3. Pas på, at du ikke ringer til fupnumre ved et uheld ­ slet altid mistænkelige numre fra opkaldslisten.

4. Tjek nummeret ved at google det - ofte kan du se, om andre har haft uheldige oplevelser med nummeret.

5. Del gerne dine erfaringer med venner, familie, kolleger ­ jo flere der kender til fupnumrene, jo bedre.

Wangiri­fup fra Japan
Du kan også slå et telefonnummer op på hjemmesiden www.whocallsme.com, hvis du mistænker det for at være et fupnummer. Her samler en lang række brugere fra hele verden nemlig falske telefonnumre og deler deres erfaringer med telefonsvindel.

Denne form for telefonsvindel har en lang række navne som for eksempel 'Wangiri­fup'. Svindlen stammer nemlig fra Japan, og wangiri betyder direkte oversat: ring og afbryd. Det foregår ved, at svindlere sætter en maskine til at ringe op fra hele nummerserier ad gangen. Disse mange numre, der ved modtagne opkald er kraftigt overtakserede, står så og foretager opkald til hele nummerserier i eksempelvis Danmark. Opkaldet er sat til at vare ganske få sekunder, så modtageren ikke når at svare, men bliver kraftigt overtakseret, når han/hun ringer tilbage, forklarer TDC.

Frem med pungen
Skulle du være så uheldig at have ringet tilbage til et af de chilenske fupnumre, så må du desværre finde pengepungen frem, hvis du er kunde hos 3, Telenor eller Telia.

"Regningen ender hos forbrugeren. Ellers ville vi hurtigt blive et meget fattigt teleselskab," siger Telias kommunikationschef Mette Honoré til TV2.dk

TDC oplyser, at de som udgangspunkt ikke betaler, hvis du er blevet snydt, men de vurderer hver enkelt sag, hvis kunden henvender sig. Telmore opfordrer ligeledes deres kunder til at henvende sig angående regningen.

Er du hoppet i den chilenske fupfælde eller er du blevet snydt af andre former for telefonsvindel? Så send os en mail på 1234@TV2.dk