Motion er godt for hjernen - og koncentrationen

Fra i dag har alle elever op til 6. klasse seks timers idræt på skemaet i Svendborg

Svendborg Kommune har fra i dag sat seks timers idræt på skoleskemaet for alle børn op til 6. klasse.

Det sker, fordi et forskningsprojekt viser, at børnene får en bedre motorik og bliver stærkere. Blandt andet nedsætter seks timers idræt risikoen for, at børn får rygproblemer og type 2-diabetes.

Men forskning viser faktisk også, at motion gør hjernen skarpere og øger børn og unges koncentrationsevne.

Svensk undersøgelse: Motion påvirker hjernen og intellektet
En stor svensk undersøgelse viste således i 2009, at sport og motion påvirker hjernen og intellektet, og dermed gør det nemmere at lære og forstå - især for unge mellem 15 og 18 år.

Undersøgelsen er baseret på analyser af fysiske og psykologiske prøver på 1,2 millioner svenske mænd, der alle blev indkaldt til militæret i perioden 1968-1994. Dataene viste en klar sammenhæng mellem kondition og intelligens:

"Jo bedre kondition, de unge mænd havde på sessionstidspunktet, desto højere scorede de også i de psykologiske prøver, der indgik i sessionen. Blandt andet når det gjaldt logisk intelligens, verbal intelligens og teknisk intelligens," sagde professor Georg Kuhn fra Göteborgs Universitet, da undersøgelsen blev offentliggjort.

Tysk Undersøgelse: Center i hjernen vokser ved motion
Andre forskningsresultater fra Tyskland viser, at et center i menneskets hjerne kan vokse gennem fysisk udfoldelse som f.eks. tre-fire løbeture i moderat tempo om ugen.

Efter tre måneder vil hjernecenteret - hippocampus, der er to søhestelignende regioner i hjernen - øge sin volumen med omkring 15 procent. Hippocampus er involveret i en lang række centrale hjernefunktioner, som f.eks. hukommelse og indlæring:

"Det betyder, at man - alt andet lige - også vil forbedre både sin hukommelse og sine muligheder for at tilegne sig ny viden," sagde professor i intern medicin ved Københavns Universitet, Bente Klarlund Pedersen, i 2010, da undersøgelsen blev offentliggjort.

TV 2-forsøg: Forbedrede indsats med over et minut efter motion
Sammen med lederen af Center for Hjerneskadede, Frank Humle, foretog TV 2's sundhedsprogram Praxis i 2009 et forsøg med motion og koncentration på elever fra Ørestad Gymnasium i København.

Forsøget viste, at motion - frem for afslapning med musik - øgede de studerendes koncentration. I et forsøg med hukommelseskort blev deres indsats forbedret med over et minut efter løb på trappe.

"Ved motion vågner man op, og man får mere ilt, glukose og næringsstoffer til hjernen, så hjernen har mere at arbejde med. Man er lige lidt mere parat, og processerne kører lige lidt hurtigere," forklarede Frank Humle.

Afslapning med musik gav modsatte resultat
Det var imidlertid ikke tilfældet efter afslapning med deres yndlingsmusik i ørerne:

"At lytte til musik igangsætter store områder i vores hjerne, så de studerende kommer i et andet miljø, som er behageligt for dem og virker stressreducerende. Men hvis man skal have en aktiv, god og fokuserede opmærksom, så skal man have energi - så skal man ikke ned i tempo," siger Frank Humle.

Syv gode råd til en sund hjerne
Generelt gælder det, at hvis hjernen skal have det godt, skal den bruges, vedligeholdes, trænes og udfordres. Den svenske forsker Rolf Ekman giver her syv gode råd til, hvordan man får en sund hjerne:

  1. Hav det sjovt

  2. Overrask dig selv
    Hjernen elsker overraskelser - blandt andet i form af daglige doser af nyt og afveksling i rutinerne

  3. Udfordr dig selv, og gå til dine grænser
    Det kan man blandt andet gøre med en Sudoku eller en kryds og tværs

  4. Sæt mål for dig selv og drøm

  5. Spis godt
    Omega 3 er godt for hjernen, men variation er også i forbindelse med din kost et godt stikord. Forskning har vist at den rigtige "hjerne-mad", kan hjælpe dig til en bedre koncentration, motivation, kortere reaktionstid og mindre stressfornemmelse. God "hjerne-mad" er blandt andet bær og fuldkornsprodukter

  6. Dyrk motion
    En sund krop giver en sundere hjerne. Man kan blandt andet tage trappen i stedet for elevatoren, cykle på arbejde i stedet for at tage bilen - eller lave lette øvelser ved din computer

  7. Hvile
    Hjernen har brug for søvn. En god søvn kan blandt andet hjælpes på vej ved at gå i seng og stå op på de samme tidspunkter på alle ugens dage