TEST: Find ud af om du har stress

Danskerne er de seneste fem år blevet markant mere stressede.

Det er konklusionen i en ny stor undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed.

Undersøgelsen, der er foretaget blandt 180.000 borgere, viser, at alle - ung som gammel - mand som kvinde - føler sig mere stressede.

Men det er langt fra kun travle topchefer eller ansatte med store papirbunker på skrivebordene, der lider af stress. De mest stressede er dem, der ikke er på arbejdsmarkedet

Hvor godt 23 procent af de beskæftigede oplever et højt stressniveau er tallet 62,4 procent hos førtidspensionisterne og blandt de arbejdsløse oplever 53,5 procent, at de er stressede.

"Mange føler sig umyndiggjort i de her situationer, fordi der kommer nogen og taget over. Der kommer nogen og kræver, at de skal dokumentere sygefraværet, de skal dokumentere, at de er på vej tilbage," siger Jeanett Bonnichsen, der er psykolog hos Center for Stress og Trivsel

Hun forklarer, at det ofte er meget vanskeligt for stressramte selv at tage hånd om deres situation.

"Det er supersvært at gøre, hvis man allerede er stresset, så der handler det om at gøre brug af den hjælp man kan få fra kollegaer, venner, familien, arbejdspladsen eller lægen," siger hun.

Ikke desto mindre er det vigtigt, at man selv tager hånd om situationen, så man føler, at man får kontrol over sit eget liv tilbage.

Center for Stress og Trivsel giver følgende råd til folk med stress eller symptomer på stress:

- Du skal have kontrollen over dit eget liv tilbage. Det er dig der skal bestemme over dit liv. Du ved hvad du kan tåle, og det må du respektere.

- Hvis det er dit job, der stresser dig, så tal med ledelsen og få dit arbejde organiseret på en sådan måde, at du kan leve og være tilfreds med det.

- Hvis du kan så drop kaffe, te, cigaretter og alkohol. Det gør det blot værre, da disse stoffer stimulerer hjernen til at producere mere adrenalin.

- Bevæg dig. Brug trapperne i stedet for elevatoren. Gå en rask tur på en halv time om dagen. Det giver motion og får renset hovedet. Lad være med at overdriv. Kroppen har bedre af hvile end overdrevent motion.

- Le dig glad. Det kan lyde lidt mærkeligt, men når vi griner, producerer vi en masse hormoner, som neutraliserer stresshormoner. Vi får velvære og livet føles lettere. Så få humoren tilbage i dit liv.

- Brug dine venner og kolleger. Det er meget vigtigt, når man er stresset, at man ikke isolerer sig. Få støtte hos dem du har tillid til. Vær sammen med andre. De kan sikker give dig en masse god råd. Lyt til dem.

- Løs dine uløste konflikter. Få snakket med dem, som det ikke fungerer med - fx ægtefællen eller kollegaen og find ud af, hvordan i kommer videre.

- Hvis intet af dette virker så søg professionel hjælp.