Pølsemænd vil bryde med Cocio-kakao

16x9

Det trækker op til et brud mellem to danske kulturklenodier. Pølsevognen og Cocio har for længst haft guldbryllup, for samarbejdet går tilbage til 1953.

Men i januar 2011 valgte Cocio at droppe de seks konsulenter, som hidtil havde besøgt pølsevognene, givet rabatter i f.eks. menuer og ladet sig interviewe til Pølsehandlerforeningens blad. Konsulenter, som ifølge Kæld Thygesen, formand for Danmarks Pølsehandlerforenings afdeling i Vestjylland, var vældig flinke, og som gav pølsemændene en følelse af samhørighed med Cocio.

Samtidig trak Cocio de markedsføringskroner tilbage, som Cocio hidtil havde støttet Pølseforeningen med.

To advarsler
Pølseforeningen, som repræsenterer ca. 250 pølsevogne i hele Danmark, har ifølge Kæld Thygesen givet to advarsler til Cocio.

"Det er tre uger siden, jeg talte med Cocio, og brugte mine talenter, men det var spildte talenter," fortæller en skuffet Kæld Thygesen.

Så på det seneste bestyrelsesmøde i Danmarks Pølsehandlerforening blev det bestemt, at man nu leder efter en anden samarbejdspartner i chokolademælk.

Ingen kan undvære kakaomælk
Men bruddet kan blive sværere end som så. Der er nemlig kun to overordnede producenter af kakaomælk i Danmark. Cocio, som er ejet af Arla, og Toms kakaomælk fra Toms. Derfor har Kæld Thygesen på vegne af Pølseforeningen kontaktet Toms. Han vil dog ikke uddybe:

"Jeg har netop haft fat i den anden producent. Men det er for tidligt at sige, om vi har lavet en aftale med Toms," siger Kæld Thygesen, som dog ikke er villig til at opsige samarbejdet med Cocio uden at have en ny leverandør. Han vil ikke risikere, at pølsevogne over hele landet løber tør for chokolademælk, om det så er af den ene eller den anden slags.

"Uha, vi har nødt til at have kakao. Der er ingen, der kan undvære chokolademælk, uanset hvem det er, og hvad han hedder. 8 ud af 10 som køber pølser, vil også have en kakaomælk til."

Cocio er overrasket
Hos Cocio bekræfter direktør Jørgen Straarup Christensen, at man har måttet skære på konsulenter, annoncer og rabatter i forhold til pølsevognene.

"Vi er ramt af tilbagegang pga. finanskrisen. Bl.a. kører håndværkerne ikke så meget rundt i landet og det kan vi mærke på salget. Vi føler ikke, vi har råd til de ordninger med pølsemændene. Det har givet lidt utilfredshed blandt dem," siger Jørgen Straarup Christensen. Det kommer bag på ham, at pølsemændene ligefrem har kontaktet Toms.

"Det er jeg overrasket over, men det må vi jo tage til efterretning. Vi føler, vi har et godt makkerskab. Det overrasker mig, at de vælger at gribe det an på den måde," siger Jørgen Straarup Christensen og understreger, at han gerne vil i dialog med pølsemændene, men ikke vil forhandle gennem medierne.

Af samme grund vil han heller ikke uddybe, hvorvidt Cocio har råd til at miste pølsevognssalget.

Startede ved lokal pølsemand
Pølsemanden Kæld Thygesen er uforstående over for Cocios forklaring om, at de skal skære i krisetider.

"Det kan jeg slet ikke forstå. Det er da helt klart, at Cocio skal ud i alle led. Ethvert firma skal vise deres ansigt udadtil. Det gør de hos os og det falder til jorden nu," siger Kæld Petersen.

Direktøren i Cocio er da også klar over samarbejdets historiske og sentimentale værdi. Cocio blev stiftet i 1951 og allerede i 1953 blev drikken solgt i de første pølsevogne.

"Cocio er en sød historie. Jeg har fået fortalt, at Pallesens kone (Cocios stifter red.) blev sendt ud for at sælge Cocio-flasker, og at hun startede med den lokale pølsevogn."

Én million flasker
Men den anerkendelse er ikke nok for Danmarks Pølsehandlerforening.

"Pølsevognene har gjort, at Cocio er så stort i dag. Vores pølseforening sælger over én million flasker om året. Cocio er så store, at de tror, de er uundværlige. Men nu vil vi gør en indsats for at vise, at de sgu godt kan undværes," siger Kæld Thygesen, som tror danskerne vil tage godt imod Toms i Pølsevognene, hvis det kommer så vidt.

"Det er jo heldigvis sådan, at pølsevognene har krammet på kunderne mere end Cocio har det," siger Kæld Thygesen, der nu vil øve sig:

"Hva', skal du have en Toms til?" "Vi skal jo til at lære det."