Tunnelbranden i Storebælt

16x9

Læs alt om branden i tunnelen under Storebælt den 5. juni 2006.

Det var den anden brand nogensinde i storebæltstunnelen, der brød ud sent mandag aften den 5. juni 2006. Den første brand var tilbage i 1994. Læs mere om den første brand senere i artiklen.

Branden den 5. juni 2006

Branden mandag brød ud på den sidste dag i Pinseferien, hvor mange togpassagerer var på vej hjem for at starte en ny arbejdsuge.

Omkring klokken 21.30 kom et syv vogne langt arbejdstog kørende fra Sjælland mod Fyn. Og i tunnelen opstod der brand i togets bagerste vogn.

"Vi har en mistanke til noget af det svejsemateriel, der var om bord på toget, men der kan også være andre faktorer, der spiller ind. Det skal vi nu have klarlagt", sagde politiinspektør Bjarne Sørensen fra Slagelse Politi til Ritzau.

Ombord på toget, var der tre mænd. Da det gik op for dem, at der var opstået brand, flygtede alle tre via en nødudgang fra det tunnelrør som de befandt sig i. På billedgrafikken ses de to rør, som udgør storebæltstunnelen. I højre tunnel ses togvognen, hvorfra de tre mænd flygtede. De løb over i det andet tunnelrør via den tværgående passage, der skiller tunnelerne.

Politiet blev alarmeret kort efter brandens udbrud. Og straks blev al trafik i begge tunneler indstillet. De passagerer der skulle over bæltet måttes fragtes med busser over broen mellem Korsør og Nyborg. På det tidspunkt var det endnu uvidst, hvor voldsom branden var.

Men en ting var sikkert. Branden var særlig farlig, fordi der var trykflakser ombord på arbejdstoget. Flaskerne er ikke farlige i sig selv, men kombineret med ild, kunne det blive en livsfarlig sammensætning. Derfor frygtede redningsmandskabet en eksplosion. Det siger kilder til TV 2/NYHEDERNE.

Omkring klokken 22.30 gik brandfolk fra Korsør Redningsberedskab ombord i et specielt brandslukningstog og kørte ind i tunnelrøret, hvor der var kraftig røg. Også Københavns Brandvæsen blev tilkaldt. Mandskabet fik branden under kontrol halvanden time efter, den var startet. Det betød, at branden var slukket igen omkring klokken 23.00.

De tre mænd, der var ombord på toget, blev alle kørt på skadestuen til observation for røgforgiftning. De blev alle udskrevet igen tirsdag den 6. april kl. 11.00. Et par timer forinden blev togdriften i den nordlige tunnel genoptaget.

Skaderne efter branden

Branden mandag aften medførte kun materielle skader på tog og tunnel. Der var ingen mennekelige tab.

Bremserne og lejerne på arbejdstoget smeltede sammen og toget udbrændte totalt. Beredskabet regner med at kunne fragte toget ud af tunnelen tirsdag eftermiddag. Først skal et ekstra sæt hjul skubbes indunder vognene, så det kan køre. Derudover er tunnelens radioudstyr blevet beskadiget, og der er sodskader. Det er endnu uvidst, om skinnerne har taget skade.

Når toget kommer ud af tunnelen skal det fragtes til Roskilde. Her skal det efterforskes af politiet. Først senere kommer Havarikommissionen med en endelig rapport om ulykken.

Branden i 1994

Den første brand opstod den 11. juni 1994, tre år efter en oversvømmelse. Det var en stor gasbrand i boremaskinen Dania, der gjorde, at Storebælt-byggeriet blev forsinket minimum et år. Skaderne var omfattende, og større end forventet. Det betød, at frygten for oversvømmelse i tunnelen øgedes. Selv flere måneder efter frygtede tunnelarbejderne det værste. Derfor forlangte de i september 1994 genetillæg for at arbejde i tunnelen.

Tidligere udenlandske brande

Den Engelske Kanal:

Den 11. november 1996 udbrød der brand i tunnelen under Den Engelske Kanal. 34 mennesker må reddes ud. Otte mennesker blev indlagt med røgforgiftning. To af dem med alvorlige tilfælde.

Mont Blanc, Frankrig/Italien:

Den 26. marts 1999 udbrød der brand i Mont Blanc-tunnelen mellem Italien og Frankrig. 39 mennesker omkom.

Tauern-tunnelen, Østrig:

En ulykke var skyld i en brand i den 6,4 kilometer lange tunnel. Det skete den 29. maj 1999. Fire mennesker omkom.

Drammen tunnel, Norge:

29. juni 1999 omkom to mennesker og 15 blev såret i en brand i Drammen tunnelen. En svejseflamme var skyld i branden.

Kitzsteinhorn, Zell am See, Østrig:

155 mennesker mistede livet i en voldsom brand i et tog i en tunnel
ved skisportsstedet Kitzsteinhorn. Den østrigske regering erklærede to dages landesorg. Årsagen var et defekt elektrisk varmeapparat i førerkabinen.

Bardoneccia-tunnelen, Torino, Italien:

Bilbrand lukkede en tunnel i Alperne den 28. maj 2001. 14 personer blev kørt til behandling for røgforgiftning. Brandmænd reddede 30 mennesker ud. Det var en rumænsk lastbil, der var brudt i brand.

Sankt Gotthard-tunnel, Schweiz:

I oktober 2001 udbrød brand i tunnelen og det var svært for redningsarbejderne at komme frem til ulykkestedet. 11 mennesker døde. Branden opstod, da to lastbiler stødte sammen.

De Franske Alper, Frankrig/Italien:

Den 5. juni 2005 udbrød der brand i en lastbil. To mennesker omkom.