Hver tredje nye bil er en demo-bil

Bilforhandlere herhjemme sælger i stigende grad såkaldte demo-biler. Det kan koste bilkøbere dyrt.

Landets bilforhandlere har fundet en manøvre til at snige sig uden om afgifter.

Metoden går på salg af demo-biler, og det stiger drastisk år for år. Således kom en tredjedel eller 46.000 biler af et samlet bilsalg på 154.000 biler sidste år til landet som demo- eller udlejningsbiler.

I 2009 var tallet 28.000 - svarende til en andel af markedet på 25 procent, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Det er en medvirkende årsag til, at statens gennemsnitlige registreringsafgifter pr. solgt bil falder drastisk år for år. Samtidig er det for private bilkøbere blevet nærmest umuligt at gennemskue bilmarkedet.

Betaler man fuld pris for bilen, risikerer man et voldsomt værditab, når den skal sælges igen, fordi bilforhandleren med afgiftssystemet som hovedsponsor kan få nye biler 30-40 procent billigere, hvis bilen har kørt 2.000-3.000 km som demo-bil.

Ifølge avisen kan en almindelige bilkøber ofte observere afgiftsfidusen hos bilforhandleren, hvis for eksempel hele lageret af nye biler står med nummerplader på, og bilerne har kørt et lille antal kilometer.

Det er da også muligt at gøre et godt køb, men man kan også kriminalisere sig selv, forklarer chefkonsulent hos FDM, Torben Kudsk, til Jyllands-Posten.

- Det kan være helt legitimt at købe en brugt demo-bil, men hvis man hjælper forhandleren og indgår en aftale om at køre de første kilometer i den nye bil selv, eller får skrevet et fiktivt kilometertal på slutsedlen, risikerer man at komme til at betale en afgift eller en bøde, hvis Skat trevler det op.

Afgiftsekspert Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk anslår, at demo-bilsmanøvren årligt koster skatteyderne omkring en milliard kroner.

/ritzau/