Mediechef: Billede af druknet far og datter er følelsesporno

Et billede af druknet far og datter har trukket overskrifter, men medierne burde ikke have bragt det, mener en af landets chefredaktører.

Billedet viser en toårig pige med røde gamacher, der ligger med den ene arm om sin fars hals. Hendes hoved er skjult under hans sorte t-shirt.

De døde kroppe ligger tæt sammen nær bredden med ansigterne begravet i Rio Grandes mudrede vand. Faren har sammen med sin datter forsøgt at krydse grænsen til USA fra Mexico.

Billedet fandt i denne uge vej til medier rundt om i hele verden, og også flere danske medier – herunder TV 2 – har bragt det.

Men det billede burde slet ikke være bragt, mener Erik Bjerager, der er chefredaktør for Kristeligt Dagblad.

- Der er noget effektjageri, noget følelsesporno i at svælge i de billeder. Jeg synes ikke, det er respektfuldt, og jeg synes, det er at trække journalistikken i en tabloid retning, som vi må arbejde imod, siger Erik Bjerager i søndagens udgave af 'Presselogen'.

Chefredaktøren mener også, at det kan blive en glidebane at vise den slags billeder.

- Vi er med til at skabe en forhærdelse ved at vise de mange billeder af døde mennesker. Jeg tror, det svækker vores evne til at føle medfølelse, når vi konfronteres med døde mennesker hele tiden. Derfor har vi på Kristeligt Dagblad valgt den politik, at vi af princip ikke viser døde mennesker – også for ikke at krænke de afdøde, siger han.

Netmedier advarede

TV 2 NEWS valgte at bringe billedet uden advarsler, og det var en fejl, erkender kanalens chefredaktør, Ulla Pors, i 'Presselogen'.

- Jeg synes, det er et billede, der bliver et symbol på konflikten, så det er et væsentligt billede at bringe. Men det er et billede, man skal være varsom med. Vi har lavet en fejl på TV 2 NEWS ved ikke at advare om det, sagde hun.

På TV2.DK, eb.dk og bt.dk blev billedet også bragt, men her blev der advaret om stærke billeder.

- Vi diskuterer altid, om man skal bringe sådan et billede. Vi præsenterer ikke billedet på forsiden, man skal klikke ind på det. Det er ikke første billede, man præsenteres for i artiklen, og vi advarer om det, lyder det fra Poul Madsen, der er chefredaktør på Ekstra Bladet.

- Det er enormt vigtigt, at man, når man præsenterer noget af den her karakter, forklarer meget præcist, hvorfor vi vil bringe det, og giver folk en mulighed for at tage stilling til, at man nu kan se noget, som for mange vil være grænseoverskridende, fortsætter han.

Men lige netop den slags advarsler kan ifølge Erik Bjerager fra Kristeligt Daglblad have den modsatte effekt.

- Den advarsel virker jo lige så meget som en lille reklame for, at her er der et meget voldsomt billede. Vi ved, at folk søger voldsomme billeder og voldsomme videoer. Vi ved, at der har været en utrolig trafik på videoer af halshugninger af IS-gidsler, siger Erik Bjerager.

Se eller gense hele debatten i 'Presselogen' på TV 2 PLAY.