Bloggere reklamerer for vanedannende produkt - ekspert dybt foruroliget

16x9
Zyn er et produkt, der ligner snus. Men i modsætning til snus er det lovligt at sælge og markedsføre Zyn i Danmark. Foto: Nial Nordbjerg / TV 2

Det snuslignende nikotinprodukt Zyn bliver promoveret på Instagram af store danske bloggere.

Et smukt dækket frokostbord med drinks og vin i forårssolen er ikke et sjældent motiv på Instagram.

Men en rund æske på bordet med teksten Zyn og hashtagget #Zynmoments får det til at skille sig ud.

Det er nemlig en reklame for det snuslignende produkt Zyn. En reklame, der potentielt er kommet ud til over 300.000 Instagram-brugere, der følger de to influenter Marie Jedig og Freja Wewer.

Zyn ligner snus, som er et tobaksprodukt, man sætter op under læben. Men Zyn indeholder ikke tobak, og derfor er det fuldt lovligt at reklamere for.

Zyn indeholder til gengæld nikotin, og det møder kritik fra eksperter, at unge udsættes for reklamer for et produkt, der er stærkt vanedannende.

Dybt foruroligende

Charlotta Pisinger er glad for, at der kommer fokus på markedsføring af tobaks- og nikotinprodukter på sociale medier. Hun er professor i tobaksforebyggelse ved Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, og hun har brugt de sidste 20 år på at forske i rygning og folkesundhed.

Hun har fulgt udviklingen med tobaksindustriens stigende markedsføring via bloggere i udlandet tæt, men det er første gang, at hun hører om det i Danmark.

- Det er dybt foruroligende, fordi unge mennesker er ekstremt følsomme over for de rollemodeller, de følger på sociale medier. Man har længe undret sig over, hvorfor flere unge ryger. Det her kan meget vel være en del af forklaringen, siger Charlotta Pisinger.

Selvom Zyn ikke indeholder tobak, er det stadig ikke ufarligt at bruge. Indholdet af nikotin gør, at det er stærkt afhængighedsskabende, og det har derudover en række sundhedsskadelige effekter.

- Vi ved, at den unge, umodne hjerne tåler nikotin meget skidt. Nikotin giver børn og unge øget risiko for kognitive problemer, indlæringsbesvær og adfærdsforstyrrelser som ADHD. Da det ikke er et tobaksprodukt, er det ikke kræftfremkaldende, men nikotinen kan resultere i hjertekarsygdomme, og det er meget bekymrende, siger Charlotta Pisinger.

square to 16x9

Kan føre til rygning

Zyn produceres af den svenske tobaksvirksomhed Swedish Match, der også sælger cigarer, snus og tyggetobak. Charlotta Pisinger siger, at selvom vi endnu ikke har nogen evidens på Zyn, så er det et potentielt gateway product – altså et produkt, som øger unges risiko for at begynde at ryge rigtige cigaretter.

- Vi ved, at det fungerer sådan med andre produkter som snus, e-cigaretter og vandpibe. Der er øget risiko for, at unge begynder at ryge, hvis de først starter med et af disse produkter. En win-win-situation for tobaksindustrien, siger hun.

Charlotta Pisinger efterlyser strengere lovgivning, så unge ikke kan blive udsat for reklamer for et nikotinholdigt produkt som Zyn, og at både unge bloggere og butikker tager ansvar og træffer det rette etiske valg; ikke at markedsføre et afhængighedsskabende produkt til unge.

square to 16x9

Det vilde vesten

I Danmark er al reklame for tobaksprodukter forbudt. Det er ligeledes ulovligt at reklamere for e-cigaretter, selvom de ikke indeholder tobak.

Men det tobaksfrie Zyn falder uden for lovgivningen. Det ærgrer Kræftens Bekæmpelse.

- Myndighederne skal sætte sig ned og kigge på det og lave nogle gode regler. Det skal ikke være wild west, som det er i øjeblikket, siger Niels Them Kjær, der er projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.

Han frygter, at reklamerne for Zyn på sociale medier kan lokke unge til at prøve produktet og dermed blive afhængige.

- Den markedsføring, der foregår, er med til at gøre det attraktivt for børn og unge at bruge snus, for det ligner fuldstændig snus. Snus har vi en klar regulering af, så det vil kun være rimeligt, at man også regulerer det her, siger han.

Kræftens Bekæmpelse foreslår, at Zyn bliver omfattet af de samme regler, der gælder for markedsføring af e-cigaretter.

Alternativ til cigaretter

TV 2 har forsøgt at få et interview med to danske bloggere, der har lavet sponsorerede indlæg på Instagram for Zyn.

Marie Jedig er 27 år og har en blog, hvor hun skriver om mode og livsstil. På Instagram har hun 82.000 følgere. TV 2 har været i kontakt med Bloggers Delight, der står for hendes brand. I en mail skriver de, at de på grund af fortrolighed ikke kan udtale sig om den konkrete kampagne, og at Marie Jedig ikke vil stille op til interview.

- Vi vil dog gerne bekræfte, at vi kun involverer os i kampagner, som er i tråd med gældende lovgivning, og naturligvis holder os inden for reglerne på området, skriver de.

Samtidig understreger Bloggers Delight, at de kun samarbejder med bloggere, der er over 18 år.

- Derfor har langt de fleste af vores profiler således også voksne målgrupper, og altså ikke børn og unge.

Marie Jedig har selv skrevet om sine overvejelser med kampagnen på Instagram. Her skriver hun, at hun forud for kampagnen allerede brugte Zyn som alternativ til cigaretter.

- Jeg kender til mit ansvar og min rolle som forbillede, men stoler egentlig også på mine medmenneskers egen dømmekraft i forhold til selv at tage produktet i brug, skriver hun.

Freja Wewer, der har 239.000 følgere på Instagram, er repræsenteret af We Are Cube. De har også afvist et interview.

Rettet mod voksne

Hos Swedish Match ser man ikke Zyn som et produkt, der kan lokke unge i nikotinfælden.

Logikken bag argumentet om, at Zyn vil betyde, at flere mennesker begynder at ryge, er uholdbar, lyder det. Hvis det var tilfældet, ville Norge og Sverige have flere rygere end Danmark. Men det modsatte er tilfældet.

Zyn kan derimod afholde nogen fra at begynde at ryge, siger Patrik Hildingsson, der er vicepræsident i Communication og Public Affairs hos Swedish Match.

Han understreger, at hvis man vil bekæmpe kræft, skal man tilbyde et bedre alternativ til folk, der ryger eller snuser. Og her er Zyn et godt bud, mener han.

I forhold til tobaksvirksomhedens brug af danske instagrammere som reklamesøjler peger Patrik Hildingsson på, at Swedish Match overholder alle regler. De har endda sat nogle begrænsninger for sig selv, så de ikke reklamerer for Zyn på tv eller med billeder i det offentlige rum.

- Det ligger ikke i vores interesse, at kunder under 18 år skal blive forbrugere af det her produkt, siger han.

Man skal kun være 13 år for at oprette en profil på Instagram. Hvordan kan I være sikre på, at I ikke rammer børn under 18 år, når I reklamerer via instagrammere?

- Vi ved, at bloggerne har en absolut majoritet – over 90 procent – af følgere, som er over 18 år. Det kan godt være, at der er yngre mennesker, der støder på Zyn. Vi kan ikke garantere det. Sådan er det, siger han.

Swedish Match ser også gerne, at der blev lavet lovgivning om markedsføring af Zyn.