Skat nølede i et år, mens millioner forsvandt

16x9
Kunderne i P Finans nåede at indbetale mere end syv millioner kroner. Penge som i dag er forsvundet, afslører Operation X. Foto: TV 2

Gældsplagede danskeres million-indbetalinger til et fupfirma kunne være bremset i opstarten.

Operation X har i programmet ’Den ustoppelige bedrager’ afsløret, hvordan gældsplagede danskere, der har søgt rådgivning hos P Finans, er blevet snydt. I stedet for reel hjælp blev de præsenteret for fiktive lån og værdiløse investeringer, som kun gav større gæld.

Og svindlen kunne muligvis være stoppet et års tid tidligere, end det skete.

Det viser en anonym anmeldelse, som Skat var bekendt med allerede i marts 2016. Af anmeldelsen fremgår det, at personkredsen bag et selskab, der allerede dengang var under efterforskning af bagmandspolitiet, nu var på færde igen med et nyt selskab. Et selskab, der ifølge anmelderen tilbød kunder "fiktive lån" og "falske rentegodtgørelser".

Det nye selskab, anmelderen advarede om, var netop P Finans, hvor en af hovedpersonerne er den bedrageridømte Poul Sørensen.

Poul Sørensen var tilbage i foråret 2016 under efterforskning af bagmandspolitiet, og i december 2016 blev han idømt to år og seks måneders fængsel for groft bedrageri og skattesvig.

Skats egen redegørelse

Operation X er i besiddelse af Skats egen redegørelse om sagen. Den viser, at der går et år, fra Skat modtager anmeldelsen, før der reageres på den.

TV2’s Operation X har i programmerne ”Den ustoppelige bedrager” afsløret, hvordan den dømte bedrager, Poul Sørensen og en københavnsk skatteadvokat, Sten Sørensen, har spillet centrale roller i P Finans selskaberne.
TV2’s Operation X har i programmerne ”Den ustoppelige bedrager” afsløret, hvordan den dømte bedrager, Poul Sørensen og en københavnsk skatteadvokat, Sten Sørensen, har spillet centrale roller i P Finans selskaberne. Foto: TV 2

Ifølge Søren Stenderup, der er direktør i firmaet Digital AML, der udvikler software til overholdelse af hvidvaskloven, er det bekymrende, at Skat ikke reagerer på så konkrete oplysninger. Han peger på, at Skat med fordel kunne have kontaktet Finanstilsynet, der har de fornødne værktøjer til at afsløre og stoppe svindel.

- En skattemedarbejder bør vide, at de nye selskaber er omfattet af hvidvask-loven, når de beskæftiger sig med finansiel virksomhed. Det tager ikke mange minutter at foretage et opslag i systemerne og opdage, at de slet ikke er registrerede, siger Søren Stenderup.

TV 2 har vist anmeldelsen og Skats redegørelse til Eduardo Vistisen, der er advokat og medlem af skatteudvalget under Advokatrådet. Han er heller ikke imponeret.

- Et års reaktionsfrist på en anonym anmeldelse er ikke hurtig nok. Og her er der nogle meget præcise oplysninger, man let kan undersøge nærmere, siger Vistisen.

Et års tavshed

Samme dag som Skat modtager anmeldelsen, skrives der ellers ud til P Finans og udbedes yderligere oplysninger.

Firmaets regnskabschef vender dog ikke tilbage, og Skat rykker ikke for svar. Der går 12 måneder, før der igen er aktivitet i undersøgelsen hos Skat, og det sker tilsyneladende kun, fordi kommer en ny sagsbehandler på sagen.

I løbet af det år undersøgelsen ligger stille hos Skat, indbetaler gældsplagede kunder næsten fire millioner kroner til P Finans-firmaerne. Ifølge kontoudtog, som Operation X har gennemgået, er 91 procent af kundernes penge blevet indbetalt til firmaet efter anmeldelsen i marts 2016.

- Det er forrykt at tænke på, at Skat blev advaret om det her fusk, mens vi stadig gik og indbetalte til, hvad vi troede, var en god investering, siger Pernille Jensen, der var en af kunderne i P Finans og nu har mistet op mod 300.000 kroner.

Først to år efter anmeldelsen - i juni 2018 - sender Skat breve ud til selskabets kunder. Skat konkluderer, at selskabet har drevet ulovlig bankvirksomhed. Udover et skattesmæk for ulovlige rentefradrag kan kunderne læse, at lånene, der skulle finansiere deres investeringer, er fiktive, og at investeringerne er værdiløse.

Kompleks sag

TV 2 har bedt Skattestyrelsen forklare, hvorfor man ikke reagerede hurtigere i 2016. Og om tippet blev videregivet til andre myndigheder, som for eksempel politiet eller Finanstilsynet.

- Generelt bestræber vi os på at behandle alle anmeldelser på behørig vis, men komplekse sager kræver ofte lange, omfattende sagsbehandlingsforløb. Hvorvidt en eventuel hurtig reaktion fra Skattestyrelsen kunne have stoppet det pågældende firma, kan Skattestyrelsen ikke kommentere, da vi har udvidet tavshedspligt. Det skal dog påpeges, at Skattestyrelsen alene har kompetencer til at undersøge og afgøre skattemæssige spørgsmål.

Det er derfor uklart, om politiet blev informeret om den anonyme anmeldelse, selvom det burde være sket i følge Søren Friis, der er professor i selskabsret ved CBS.

- Da det tilsyneladende er en anmeldelse af bedrageri, kunne man fra Skats side have taget fat i politiet og spurgt, om de også har modtaget denne her anmeldelse, siger Søren Friis.

Kunderne i P Finans nåede at indbetale mere end syv millioner kroner. Penge som i dag er forsvundet.