24-årig Bodil-vinder er virkelig en gåde, siger anmelder

Anmelderne har elsket hende længe, men for den brede befolkning er hun stadig relativt ukendt.

Tre store skuespilpriser på bare to år.

Det går godt for 24-årige Victoria Carmen Sonne, der er i fuld gang med at nagle sit navn fast blandt Danmarks bedste skuespillerinder.

Lørdag aften vandt hun Bodilprisen for bedste kvindelige hovedrolle for sin præstation i 'Holiday'.

I filmen spiller hun Sasha, der rejser til et tyrkisk ferieparadis. Her er drinksene farverige, havet blåt og diamantsmykkerne kæmpestore.

Overfladen er luksuriøs, men nedenunder flyder coken, kriminaliteten og volden.

Den platinblonde Sasha bliver gangsteren Michaels elskerinde og trofæ. Og i hendes verden er hun lige præcis det værd, som en mand vil give for hende.

Victoria Carmen Sonne som Sasha i 'Holiday'.
Victoria Carmen Sonne som Sasha i 'Holiday'. Foto: Reel Pictures

Et mysterium

Victoria Carmen Sonne har allerede vundet en Bodil for bedste kvindelige birolle ('I blodet', 2016) og en Robert for bedste kvindelige birolle ('Vinterbrødre', 2018).

Anmelderne er enige om, at hun har noget særligt over sig. Allerede inden hun blev færdig fra Teaterskolen i 2016, gik der rygter om hendes unikke talent i branchen.  

- Hun er et mysterium. Hun er på mange måder en lukket bog som skuespiller. Man kigger på hende, og hun er fascinerende, men man kommer aldrig til at vide, hvad der foregår bag hendes nydelige, men skæve udseende. Hun er virkelig en gåde, siger Jacob Ludvigsen, der er filmredaktør på Soundvenue og som medlem af Danske Filmkritikere har lagt stemme til, at netop hun skulle have Bodilprisen.

Med sine lange tynde lemmer, store uskyldige øjne og tykke eyeliner passer Victoria Carmen Sonne godt ind i rollen som den naive gangsterelskerinde i 'Holiday'.

- Det er helt klart, at hun har en særlig evne til at spille de underkuede piger, der bliver udsat for lidt af hvert. Hun formår at spille rollerne, så hun ikke bare fremstår som et offer. Hun skaber en autenticitet og tvetydighed, fordi man spekulerer over, hvad hendes egen historie mon er, siger Jacob Ludvigsen.

Anmeldernes darling

Victoria Carmen Sonnes karriere startede, da hun som 14-årig fik job i en videobutik i Husum. Her blev hun fascineret af film, og kort efter fik hun sin første rolle i ungdomsfilmen ’Magi i luften'.

Som 17-årig blev hun i første hug optaget på Teaterskolen som en af de yngste nogensinde.

Hun har spillet en ensom rengøringsassistent, der forvandler sig til pornostjerne foran sit webcam om natten i kortfilmen ’Melon Rainbow’. I ’Neon Heart’ er hun en alenemor, der ender i sexindustrien. I ’Psykosia’ spiller hun en psykiatrisk patient, og i ’Miss Osaka’ spiller hun en kvinde, som kæmper med sin psyke.

Fællesnævneren er, at hun har en særlig interesse for de udsatte kvindeskæbner.

Lai Yde spiller Victoria Carmen Sonnes gangsterkæreste i 'Holiday'.
Lai Yde spiller Victoria Carmen Sonnes gangsterkæreste i 'Holiday'. Foto: Reel Pictures

Men trods anmeldernes store begejstring er Victoria Carmen Sonne for de fleste danskere stadig et ukendt navn. ’Holiday’ blev kun set af cirka 3000 danskere i biografen. Også hendes tidligere film har vundet anmeldernes hjerter, men den almindelige biografgænger har altså ikke kvitteret med samme interesse.

- Det kan godt være, at det er næste skridt i hendes karriere, at hun skal have nogle roller i større ting, der kan placere hende på et bredt mainstream-landkort. Hun er ikke Trine Dyrholm endnu, fordi hendes film ikke er blevet set af ret mange, siger Jacob Ludvigsen.

- Hun er heller ikke typen, der stiller sig op og entertainer på den røde løber. Hun craver ikke hele det dér stjerneglamour uden for filmkunsten, og det kan måske gøre, at hun forbliver i det lidt kunstneriske hjørne, siger han.

Verden er ikke rar at kigge på

Victoria Carmen Sonne fik overrakt Bodilprisen med den begrundelse, at hun "giver kuldegysninger" og "har en magnetisk virkning både på kamera og publikum".

Hun var mundlam, da hun gik på scenen for at modtage prisen. Hun havde ikke turdet forberede en tale, fik hun fremstammet. Alligevel stod hun roligt bag mikrofonen, indtil nogle ord langsomt kom til hende.

- Tak til hele holdet. Tak, fordi vi stod i Bodrum, mens Erdogan blev valgt, og verden brændte.

Skuespillerinden er ærgerlig over, at Sashas historie ikke er blevet set af flere danskere, fortalte hun efterfølgende til TV 2.

- Den er ikke rar at se, men der sker så meget i verden, der ikke er rart at kigge på. Det er vigtigt, når man laver kunst. Jeg synes, at det er dejligt, at når der ikke er så mange publikummer, der har kunnet overskue at kigge på det, at kritikerne har haft lyst til at kigge på det og har fået noget ud af det, de så.

En brutal voldtægtsscene

Især én scene i filmen ’Holiday’ har været meget omtalt, siden filmen fik premiere i oktober 2018. Victoria Carmen Sonnes karakter bliver voldtaget af den hårdkogte gangster Michael, der bliver spillet af Lai Yde.

Scenen er brutal, detaljeret og ubehagelig at se på. Og den fik feminister til at sætte spørgsmålstegn ved, om man bør udstille overgreb på film så eksplicit. Men overgreb sker i virkeligheden, og de er ikke kønne, lød svaret fra filmens instruktør, Isabella Eklöf, der afslørede, at både hende selv, manuskriptforfatteren og hovedrolleindeindehaveren har været udsat for et overgreb.

I et interview med Soundvenue svarer Victoria Carmen Sonne bekræftende, da hun bliver spurgt, om hun har været udsat for overgreb. Men hun afslører ikke mere om episoden – eller om sit liv generelt.

Det er nemmere for publikum at tro på hendes karakterer, hvis de ikke kender hende privat, begrunder hun hemmelighedskræmmeriet med.

Ind i publikums hjerter

Om Victoria Carmen Sonne forbliver den mystiske kvinde i de mere kunstneriske film, eller om hun tager skridtet ind i publikums hjerter, er ikke til at forudsige.

I 2017 vandt Victoria Carmen Sonne en Bodil for bedste kvindelige birolle i filmen
I 2017 vandt Victoria Carmen Sonne en Bodil for bedste kvindelige birolle i filmen "I Blodet". Foto: Nikolai Linares / Ritzau Scanpix

- Men det bliver spændende at se, om hun er interesseret i en rolle i en Jussi Adler-Olsen-film og i at blive et mere kendt navn, lyder det fra Jacob Ludvigsen.

Det ligner, at hun fortsætter i samme spor som hidtil, hvor hun vælger film og projekter, der er udfordrende og bryder ny grund, lyder vurderingen fra filmkritikeren.

Filmen 'Holiday' vandt også prisen for bedste film, og Lai Yde modtog prisen for bedste mandlige birolle. Filmens fotograf Nadim Carlsen vandt for 'Bedste fotograf'.

Alle vindere af Bodilprisen 2019:

Bedste film: 'Holiday'

Bedste kvindelige hovedrolle: Victoria Carmen Sonne ('Holiday')

Bedste mandlige hovedrolle: Jakob Cedergren ('Den skyldige')

Bedste kvindelige birolle: Katrine Greis-Rosenthal ('Lykke-Per')

Bedste mandlige birolle: Lai Yde Holgaard ('Holiday')

Bedste dokumentar: 'Olegs Krig - en barndom i kigens skygge'

Bedste manuskript: Jakob Weis ('Den tid på året')

Bedste fotograf: Nadim Carlsen ('Holiday')

Bedste amerikanske film: 'The Florida Project'

Bedste ikke-amerikanske film: 'Roma'

Æres-Bodil: Arne Bro, leder af filmskolens dokumentarinstruktøruddannelse

Sær-Bodil: Henrik Thøgersen

Henning Bahs Prisen: Simone Grau Roney ('The House That Jack Built')

Blockbuster Talentprisen: Gustav Möller ('Den skyldige')