Verdensstjerne med i dansk religiøs bevægelse

16x9
Lou Bega i musikvideoen til superhittet 'Mambo No. 5'. Foto: Musikvideo

Lou Bega sprængte hitlisterne verden over med hittet ’Mambo No. 5’ i 1999. I dag er han, ligesom andre kendte, ansigt på en religiøs bevægelse.

- One. Two. Three, four, five.

Lou Bega havde travlt med at tælle alle de damer, han skulle flirte med, da hans første single, ’Mambo No. 5’, storhittede i store dele af verden i 1999.

Siden dengang har sangeren med det borgerlige navn David Lubega skiftet markant kurs.

Han er nemlig blevet en del af den radikale kristne bevægelse The Last Reformation. Den er stiftet af danske Torben Søndergaard, som har været en af hovedpersonerne i TV 2-dokumentaren ’Guds bedste børn’. 

Med sin kendisstatus håber Lou Bega at kunne få endnu flere mennesker til at finde Jesus, og han håber især at kunne nå ind til musikere og skuespillere i Hollywood.

- Jeg har boet to år i Hollywood, og der er mange ulykkelige mennesker der, som trænger til frelse, sagde han til TV 2 i forbindelse med tilblivelsen af dokumentarserien.   

Det gør han blandt andet ved at medvirke i en film af spillefilmslængde, som The Last Reformation står bag.

Høj brandingværdi

Det er dog ikke kun andre kendte mennesker, Lou Bega håber at kunne omvende. Hans mission er at rejse rundt i verden og missionere og med sit kendte ansigt vise, at The Last Reformation er den rette bevægelse at følge.

- Det er interessant for verden at se, at et menneske, der har været til Grammy-uddelingen, og som har gjort en masse succesfuldt, har oplevet, at Jesus er virkelig, sagde han.

Lou Bega har boet det meste af sit liv i Tyskland, hvor han er født. Hans mor er oprindeligt fra Sicilien, mens hans far er fra Uganda.
Lou Bega har boet det meste af sit liv i Tyskland, hvor han er født. Hans mor er oprindeligt fra Sicilien, mens hans far er fra Uganda. Foto: Stephane Cardinale / Scanpix Danmark

Den tankegang er Lou Bega og The Last Reformation ikke ene om at have.

Marie Vejrup Nielsen, der er leder af Center for Samtidsreligion på Aarhus Universitet, fortæller, at trossamfundene kæmper om opmærksomheden på lige vilkår med store spillere som for eksempel Netflix.

- Der er hård konkurrence, så et kendt ansigt, som folk vil høre på, er enormt meget værd i brandingværdi, siger hun og fortæller, at det især er vigtigt for nyreligiøse bevægelser, der har fokus på at højne deres medlemstal.

Kan give bagslag

Ifølge Marie Vejrup Nielsen er det en tendens, man oftest ser i USA. For eksempel Tom Cruise, der synligt er gået ud som talsperson for Scientology.

Men selvom en Hollywood-skuespiller kan skabe omtale og opmærksomhed, er det ikke uden risiko at hægte sin branding op på et kendt ansigt.

- Da Tom Cruise blev skilt, faldt det tilbage på Scientology. Så det er et sats, man tager, siger centerlederen.

Derfor er det også noget andet at få en kendis til at være ansigtet på en religion, end hvis der var tale om en parfume eller en bil.

- Man kan ikke bare hyre Jørgen Leth, som hvis det var en Citroën-reklame. Det bliver nødt til at være en, der tror på sagen.

- Du skal være sikker på, at personen bliver ved med at stå inde for det, for hvis de pludselig går ud, vil de også trække andre med, siger Marie Vejrup Nielsen.

Fandt Gud på Maldiverne

I Lou Begas tilfælde var det ikke en brandingstrategi, der fik ham med i The Last Reformation. Han fortæller, at han selv kontaktede bevægelsens leder, Torben Søndergaard.

Han havde tidligere datet kvinder på stribe – i en periode kun dem med navne som i hans store hit (Monica, Erica, Rita, Tina, Sandra, Mary og Jessica) – men under en ferie i 2015 med hans kone og deres datter mødte han Gud.

Hvad der skulle have været en solferie på Maldiverne endte med syv dages regn og storm, som tvang familien til at være indendøre.

I ren kedsomhed begyndte han at læse i den bibel, der lå på hotelværelset.

- Ordene blev til kød, og de talte til mig. Gud begyndte at tale til mig, da jeg læste. For første gang vidste jeg, at Jesus var ægte, og at han var i live, har han fortalt.

Da familien Lubega kom hjem til Berlin, hvor de bor, var der dog lang ventetid på at blive døbt, så i stedet begyndte han at undersøge kristne bevægelser online.

Her faldt han over The Last Reformation's videoer på Youtube, og det fik ham til at ringe til bevægelsens danske leder, Torben Søndergaard.

Tre dage senere blev Lou Bega og resten af husstanden med alt fra bedstemoren til husholdersken døbt i haven.

- Det var en god dag. Den dag ændrede helt sikkert mit liv, sagde han i forbindelse med optagelserne til ’Guds bedste børn’.  

Kongehuset gør det også

Hvor meget 'Mambo'-sangerens ansigt reelt kommer til at betyde for den radikale kristne bevægelse er svært at afgøre, men Marie Vejrup Nielsen er ikke i tvivl om, at de kendte ansigter virker.

- Det giver en synlighed, selvom det at gå ind i et trossamfund er mere forpligtende end at købe en vare, siger hun.

- Et trossamfund kan ikke etableres uden karismatiske personer, der repræsenterer det. Det er Jesus et godt eksempel på. Han er det mest kendte ansigt på en religiøs bevægelse, siger Marie Vejrup Nielsen og fortæller, at det faktisk ikke er så fremmed for os danskere med kendte, der repræsenterer religion.

- Når der er dåb eller bryllup i kongehuset, er det den mest fantastiske kobling af et trossamfund og kendte ansigter, siger hun.

I tredje afsnit af ’Guds bedste børn’, der blev vist onsdag aften, blev The Last Reformation's leder, Torben Søndergaard, beskyldt for at bruge metoder, der nærmede sig kvaksalveri. Men da Lou Bega i øjeblikket er i Filippinerne for at missionere, er han ikke vendt tilbage på TV 2s henvendelser om kritikken og muligheden for et nyt interview.

Se hele dokumentarserien 'Guds bedste børn' om blandt andet The Last Reformation på TV 2 PLAY