Trafikstyrelsen skærper regler efter ulykke på Storebæltsbroen

Efter togulykken på Storebæltsbroen, hvor otte personer mistede livet, indfører Trafikstyrelsen nu nye, skærpede regler.

Dødsulykken på Storebæltsbroen får nu Trafikstyrelsen til øjeblikkeligt at ændre reglerne for godstrafik på de danske jernbaner.

Ændringerne indbefatter blandt andet nye regler for, hvornår godstransport kan passere Storebæltsbroen under særlige vejrmæssige forhold, men de indbefatter også et forbud mod en særlig type godsvogne.

Det oplyser Trafikstyrelsen til TV 2.

- Med øjeblikkelig virkning påbyder TBST (Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen, red.), at Banedanmark og jernbanevirksomhederne sikrer, at al godstransport på Storebæltsbroen sker under skærpede vilkår med hensyn til godstogenes fart i forhold til vindforholdene, skriver Trafikstyrelsen i en pressemeddelelse.

Derudover udsteder Trafikstyrelsen et øjeblikkeligt forbud mod brug af såkaldte sættevogne (også kaldet lastvogntrailere, red.) læsset på lommevogne på det danske jernbanenet.

En lommevogn er en særlig godsvogn, der kan transportere og holde en trailer på plads.

- Forbuddet gælder for alle typer af lommevogne uanset type af skammel/saddel ved læsning af alle typer af sættevogne. Alle relevante jernbanevirksomheder har dags dato fået direkte besked, skriver styrelsen.

Forbuddet gælder i første omgang i 14 dage. Derefter skal det tages op til revurdering hos Trafikstyrelsen. Men kan transportvirksomhederne allerede nu dokumentere, at deres låse virker, ophæves forbuddet for dem, fremgår det.

Forholdsvist mange fejl i test

De skærpede regler kommer, efter at blandt andre Trafikstyrelsen i går overværede en test i DB Cargos terminaler, hvor der blev observeret "et forholdsmæssigt for stort antal fejl", da sættevogne skulle fastgøres til lommevogne.

Låsemekanikken virkede ikke i testen. Den såkaldte 'kongetap' eller 'låsepind' på traileren, låste sig ganske enkelt ikke nede i lommevognens skammel. Nedenfor kan du se, hvordan det bør foregå:

square to 16x9

I weekenden kom Trafikstyrelsen med en advarsel mod brug af netop lommevogne. Men et dokument, TV 2 er i besiddelse af, konkluderer, at advarslen ikke var nok:

- Med ovenstående vil det være tvivlsomt, om TBST's (Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens, red.) anbefaling udsendt i weekenden i det hele taget er virksom, da det heller ikke handler om, hvor meget der tjekkes ved fastgørelse, men om det i det hele taget er fastgjort. Dette kan ikke kontrolleres ved visuel inspektion, står der i dokumentet.

Derfor har de nu skærpet reglerne yderligere.

Ifølge Havarikommissionen er det for tidligt at sige, om problemerne med låsemekanikken er årsagen til ulykken på Storebælt. Det samme gælder vinden.

Nye regler for vind

De nye vilkår vedrørende vind er fra dags dato følgende:

  1. Ved stiv kuling (15 m/s) og tværvind skal hastigheden for godstransport med vindfølsomme køretøjer nedsættes til 80 km/t.
  2. Ved stormende kuling (20 m/s) og tværvind forbydes godstransport med vindfølsomme køretøjer.
  3. Ved storm (25 m/s) forbydes al godstransport.

Tidligere var reglerne sådan, at godstog skulle nedsætte hastigheden, når den gennemsnitlige vindstyrke nåede over 21 m/s i ti på hinanden følgende minutter. På tidspunktet for ulykken nåede vinden op på 20,9 m/s, og vinden kom fra nord, oplyser BaneDanmark.