Danmark halter efter med elbiler - ligger på niveau med Rumænien

Gennem de seneste år er der flere gange blevet ændret på registreringsafgiften på elbiler.

På baggrund af tal fra ACEA har vi udregnet andelen af ny-indregistrede elbiler i første halvår af 2018 i EU-landene.

Da Norge ikke er medlem af EU, optræder de ikke i tabellen nedenfor. Norge er dog det land, hvor der kører flest elbiler.

Holland

Østrig

Portugal

Frankrig

Sverige

Tyskland

Ungarn

Irland

Slovenien

Storbritannien

Belgien

Finland

Rumænien

Danmark

Letland

Slovakiet

Litauen

Kroatien

Spanien

Estland

Tjekkiet

Italien

Polen

Grækenland

Bulgarien

I første halvår af 2018 blev der kun indregistreret 524 elbiler i Danmark, og det betyder, at vi placerer os på en 14. plads i Europa, når man sammenligner andelen af nye elbiler.

Det viser en beregning, som TV 2 har lavet på baggrund af tal fra ACEA. Dermed ligger vi side om side med lande som Letland, Rumænien og Slovakiet.

- Det er slet ikke godt nok, Danmark skal meget længere på den grønne omstilling – ikke mindst på transportområdet. Det er et af de områder, hvor det faktisk går den forkerte vej, og hvor CO2-udledningen stiger år for år, siger klimaordfører for Socialdemokratiet Jens Joel.

Socialdemokratiets mål er, at der skal være 500.000 grønne biler i 2030. I dag er der kun lidt mere end 9.000 elbiler på de danske veje, og dermed er der behov for en lang række initiativer, hvis elbiler for alvor skal sætte aftryk på den danske asfalt.

Stor forvirring

Gennem de seneste år er der flere gange blevet ændret på registreringsafgiften på elbiler. Indtil 2015 var elbiler fritaget for den normale registreringsafgift, men et bredt flertal besluttede, at det skulle afskaffes. Således var planen, at afgiften skulle indfases over fem år, men da salget af elbiler gik i stå, blev det sidste år besluttet, at indfasningen skulle gå endnu langsommere.

I dag betaler elbilister 20 procent af satsen – det er planen, at det skal stige til 40 procent ved årsskiftet, men emnet er endnu en gang blevet et stridspunkt blandt partierne på Christiansborg.

Den store usikkerhed og de mange ændringer i afgifter og regler er ifølge Dansk Elbil Alliance den væsentligste årsag til, at du skal kigge længe, før der kører en eldreven bil forbi dig.

- Der har været så meget frem og tilbage med afgifterne på elbiler i de seneste år, og det har simpelthen forvirret danskerne så meget, siger branchechef Lærke Flader.

- Så er det den usikkerhed, som politikere har skabt, der er direkte årsag til, at der ikke er flere, der kører elbil?

- Ja, det er en meget stor del af forklaringen. Desværre.

Andre lande har indført fordele

Mens årene er gået med at diskutere afgifter i Danmark, har mange andre lande vedtaget en lang række fordele for elbilister.

I Norge er der hverken moms eller afgifter på elbiler, ligesom bilister med elbiler kan benytte færger gratis, parkere gratis og kan køre i busbanerne.

Norge er det land, hvor flest kører i elbil. Her var 26 procent af alle ny-indregistrerede biler i første halvår af 2018 elbiler. Til sammenligning var andelen i Danmark 0,43 procent. Tæller man andelen af solgte plug in-hybridbiler med, rammer Danmark 1,8 procent, mens Norge når hele 46 procent. Dermed er næsten hver anden solgte bil i Norge en grøn bil.

Tre gange har regeringen gjort det dyrere at køre i el-biler Video: Hans-Henrik Busk Stie

Samlet rød blok

Men der er også mange lande, der følger godt med. Eksempelvis Frankrig, Sverige og Holland. Fælles for de lande er, at politikerne stort set har fjernet skatten på grønne firmabiler.

Herhjemme er rød blok klar til at gøre det samme.

- Der er mange firmaer, der gerne vil købe grønne biler til deres medarbejdere, men det, der står i vejen, er, at medarbejderne bliver straffet for at vælge en grøn bil, fordi bilen er dyrere, så det skal vi selvfølgelig have lavet om på, siger Jens Joel (S) og uddyber:

- Firmabiler bliver oftere skiftet ud, så der kommer samtidig flere brugte biler på markedet, som almindelige lønmodtagere så har nemmere ved at betale end de elbiler, vi har i dag.

Forslaget bliver bakket op af Dansk Elbil Alliance.

- Jeg er sikker på, det vil få en stor betydning, for vi kan se, at det er det, der er sket i Sverige og Holland. Efter man har introduceret den her grønne firmabilsbeskatning, er salget steget markant.

Udspil på vej

I løbet af oktober præsenterer klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt (V) regeringens udspil til en klimaplan.

Om afgifter, direkte tilskud til danskere, der køber en elbil, eller lavere firmabilsbeskatning kommer til at være en del af den plan, ønsker han ikke at løfte sløret for.

Direkte adspurgt om regeringen vil være med til at sænke skatten på firmabiler, lyder svaret:

- Jeg synes, det lyder som en god ide, hvis man ellers kan finde penge til det. Men jeg ser positivt på det, og vil gerne tage en drøftelse om det. Vi er positive over for alle tiltag, der kan være med til at fremme elbiler og biler med lav CO2-udslip.

Selv skuer ministeren dog mere mod Norge.

- Jeg tror, der skal mere til. Eksempelvis at man kan få ladet sin bil op, uanset hvor i Danmark man er, men måske også fordele ved parkering i byerne, kørsel i busbaner og lignende, lyder det.